Bokföra inköp i utländsk valuta. Vilken kurs ska man gå efter...

450
Om jag köper "något" från € land. Var hittar jag exakt valutakurs för den aktuella dagen?
1324
4
[quote author=Freetime link=topic=6096.msg29223#msg29223 date=1258006724][br]Om jag köper "något" från € land. Var hittar jag exakt valutakurs för den aktuella dagen? [br][/quote][br][br]Beror ju på hur du betalar  Men exakt växelkurs är nog svår att hitta. Utan man får antingen bokföra ett ungefär värde och sedan ta diffen när man väl vet vad det blev mot valutavinst/förlust. [br][br]Eller så bokför man när man väl vet (om det inte tar för lång tid).[br][br]Hans 
450
Tänkte på kontanta inköp. Då det gäller faktura och kort så ser man ju på kontot. [br][br]Men det finns alltså inte EN sida som skatteverket vill att man går efter om man säger så???
1324
4
Nej SKM har inte det. Har du handlat kontant kanske du har ett växlingskvitto. [br][br]Hans
2066
22
Riksbankens [url=http://www.riksbank.se/templates/stat.aspx?id=16747]månadsgenomsnitt[/url] på valutakurser brukar skatteverket referera till. Har läst det hos skatteverket, men kommer inte ihåg exakt var.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
41
Jag köper inte med kontant, endast företagskort. Om jag tvingas handla kontant en gång (t ex i utland) så räknar jag pengarna som "sunk cost". Det tar för lång tid att bokföra och hantera kvittot helt enkelt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.