Frågor kring bokföring av både d ena och d andra
Hej!
Jag har precis startat ett eget företag, enskild firma, och ska nu börja bokföra. Jag har läst en del, men har fortfarande vissa frågor jag inte har full koll på, eller som jag skulle vilja dubbelchecka. Så om någon har kunskap om följande eller bara kring någon av frågorna,är jag väldigt tacksam för alla svar jag kan få:
1. Kan jag bokföra mitt mobilabonnemang som är privat skrivet men som jag använder till hälften i mitt företag? Hur gör jag det i sådana fall? Använder jag månadsfakturan som verifikation även om den inte är på samma belopp som jag bokför?
2. Kan jag bokföra tidningsprenumationer och böcker om jag argumenterar att det är väldigt relevant för mig som frilansjournalist att följa med och lära känna magasins/tidningars utveckling? Vad skulle det i sådana fall gå som? Förbruknigsmaterial?
3. Kan jag bokföra en cykel istället för bil? Som transsportmedel? Och precis som i fråga ett kommer jag ju att använda cykeln även privat. Hur gör jag då?
4. Kan man sätta in egna insättningar - inventarier/förbrukningsmaterial löpande under bokföringen eller måste detta ske i starten av företaget?
Går det bra med en utskrift fr blocket som värderingsbevis?
5. Hur funkar det med lokalhyra om jag arbetar hemma? Kan jag bokföra det? Har läst ngt om att det går upp t 4000 kr om man har en speciellt avsatt plats i hemmet. Jag har en hyra på 1800 och arbetar hemma. Kan jag säga att 900 kr av dem gäller min
arbetsplats? (Om jag då har en speciell plats, som inte är till för boende.)
6. En annan typ av fråga. Jag använder mig av bokföringsprogrammet Bokis. Är det någon här som har extremt dåliga erfarenheter av det?
7. Jag har fått beviljat starta-eget bidrag, ska jag bokföra detta på nått vis?
Mycket tacksam,
Vänligen / Linus