Frågor kring bokföring av både d ena och d andra

3

Hej!

Jag har precis startat ett eget företag, enskild firma, och ska nu börja bokföra. Jag har läst en del, men har fortfarande vissa frågor jag inte har full koll på, eller som jag skulle vilja dubbelchecka. Så om någon har kunskap om följande eller bara kring någon av frågorna,är jag väldigt tacksam för alla svar jag kan få:

1. Kan jag bokföra mitt mobilabonnemang som är privat skrivet men som jag använder till hälften i mitt företag? Hur gör jag det i sådana fall? Använder jag månadsfakturan som verifikation även om den inte är på samma belopp som jag bokför?

2. Kan jag bokföra tidningsprenumationer och böcker om jag argumenterar att det är väldigt relevant för mig som frilansjournalist att följa med och lära känna magasins/tidningars utveckling? Vad skulle det i sådana fall gå som? Förbruknigsmaterial?

3. Kan jag bokföra en cykel istället för bil? Som transsportmedel? Och precis som i fråga ett kommer jag ju att använda cykeln även privat. Hur gör jag då?

4. Kan man sätta in egna insättningar - inventarier/förbrukningsmaterial löpande under bokföringen eller måste detta ske i starten av företaget?
Går det bra med en utskrift fr blocket som värderingsbevis?

5. Hur funkar det med lokalhyra om jag arbetar hemma? Kan jag bokföra det? Har läst ngt om att det går upp t 4000 kr om man har en speciellt avsatt plats i hemmet. Jag har en hyra på 1800 och arbetar hemma. Kan jag säga att 900 kr av dem gäller min
arbetsplats? (Om jag då har en speciell plats, som inte är till för boende.)

6. En annan typ av fråga. Jag använder mig av bokföringsprogrammet Bokis. Är det någon här som har extremt dåliga erfarenheter av det?

7. Jag har fått beviljat starta-eget bidrag, ska jag bokföra detta på nått vis?

Mycket tacksam,

Vänligen / Linus
60
1
5. Schablonavdraget är på 4000:- per år om du har avsatt en yta hemma specifikt för jobb och jobbar hemifrån minst 800 timmar om året. [br][br]7. Som jag har förstått det är bidraget avsett för dig som person, så om du vill använda pengarna i företaget antar jag att det är egen insättning som gäller.
1324
4
[quote author=L_Linus link=topic=6087.msg29193#msg29193 date=1257854613][br]1. Kan jag bokföra mitt mobilabonnemang som är privat skrivet men som jag använder till hälften i mitt företag? Hur gör jag det i sådana fall? Använder jag månadsfakturan som verifikation även om den inte är på samma belopp som jag bokför? [br][/quote][br]Eftersom du använder abonnemanget privat så lär du inte få bokföra den fasta kostnaden utan bara samtalen. [br]Du får alltså ta en samtalsspec varje månad och markera företagssamtalen. Och dom drar du av med motsvarande moms. [br][br]Om du har ett sk fastpris abonnemang med ett fast pris per månad så kan du dra hella detta på företaget enligt ett preudekat. [br][br]Eftersom det är ett privatabonnemang är det sedan naturligt att betala rubbet privat och bokföra företagssamtalen som "egen insättning"[br][quote author=L_Linus link=topic=6087.msg29193#msg29193 date=1257854613][br]2. Kan jag bokföra tidningsprenumationer och böcker om jag argumenterar att det är väldigt relevant för mig som frilansjournalist att följa med och lära känna magasins/tidningars utveckling? Vad skulle det i sådana fall gå som? Förbruknigsmaterial?[br][/quote][br]6970 är väl ett bra konto. Men det gäller ju att det är relevant för ditt jobb och inte SVD eller Svenska Hustler :D [br][quote author=L_Linus link=topic=6087.msg29193#msg29193 date=1257854613][br]3. Kan jag bokföra en cykel istället för bil? Som transsportmedel? Och precis som i fråga ett kommer jag ju att använda cykeln även privat. Hur gör jag då? [br][/quote][br]Vet faktiskt inte[br][quote author=L_Linus link=topic=6087.msg29193#msg29193 date=1257854613][br]4. Kan man sätta in egna insättningar - inventarier/förbrukningsmaterial löpande under bokföringen eller måste detta ske i starten av företaget?[br]Går det bra med en utskrift fr blocket som värderingsbevis?[br][/quote][br]Mindre värden brukar blocket - kanske 10%  vara OK.  Om det däremot är inventarienivå på insatsen bör det nog vara bättre värdering. [br]Och du kan göra det när du vill. [br][quote author=L_Linus link=topic=6087.msg29193#msg29193 date=1257854613][br]5. Hur funkar det med lokalhyra om jag arbetar hemma? Kan jag bokföra det? Har läst ngt om att det går upp t 4000 kr om man har en speciellt avsatt plats i hemmet. Jag har en hyra på 1800 och arbetar hemma. Kan jag säga att 900 kr av dem gäller min[br]arbetsplats? (Om jag då har en speciell plats, som inte är till för boende.) [br][/quote][br]Att dra del av hyra är mycket svårt. Då måste lokalen vara avskild från bostaden (egen ingång och dörren inne i bostaden stängd) + att man måste ha inrett den för arbetsbruk. Ex Tandläkare, frisörer brukar vara OK. [br]Så dom 4000:- (2000:- i villa) i schablon om du använder 800 tim per år lär vara det som är lättast. [br][quote author=L_Linus link=topic=6087.msg29193#msg29193 date=1257854613][br]6. En annan typ av fråga. Jag använder mig av bokföringsprogrammet Bokis. Är det någon här som har extremt dåliga erfarenheter av det?[br][/quote][br]Ingen erfarenhet där.[br][quote author=L_Linus link=topic=6087.msg29193#msg29193 date=1257854613][br]7. Jag har fått beviljat starta-eget bidrag, ska jag bokföra detta på nått vis?[br][/quote][br]Detta bidrag är en inkomst av tjänst. Så du skall ha FA skatt och skatten hanteras som om du hade ett arbete. Så ingen bokföring behövs om du inte plockar in dom som egen insättning. [br][br]Hans
3
Tack för svaren! Nu är det lite klarare. Ska jag bara kolla upp cykel-grejen också.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.