Om plastkort och magnetremsor!

632
3
Hej!

Sitter för tillfället mitt i planeringen av ett nytt projekt. Det är något som i grunden handlar om ett rabattkort. Inom kort har jag förhoppningsvis fått svar från några av dem där rabatten är tänkt att gälla och då får jag också bestämma mig för om det är värt att satsa på.

Om jag får napp hos dessa så är det här något som jag tror kan bli riktigt stort. Men, nog om det. Sjävla frågan handlar om hur jag praktiskt ska lösa det här med rabattkortet, därför undrar jag om det är någon som har bra koll på hur magnetremsan och kortläsare funkar, och vad man kan få dem att göra.

Det här är ett rabattkort som kommer ge en viss procent rabatt på en viss vara på x antal platser runt om i Sverige. Den enklaste metoden vore helt enkelt ett plastkort som man bara visar upp för att få rabatten. Problemet ligger i att kortet endast ska kunna användas en gång per dag, och dessutom är det inte personligt.

Så, vad kan man göra med magnetremsan på ett plastkort? Hur fungerar kortläsarna som tar emot betalkort? Det jag skulle vilja göra är att programmera magnetremsan på ett kort så att det går att dra i en vanlig kortteminal, man får slå en kod och trycka godkänn. Därefter får man rabatten och kortet går inte använda igen samma dag. Försöker man dra det igen, så ska ett felmeddelande dyka upp.

Är det någon som har en aning om hur detta funkar? Är det möjligta att göra på det här viset? Om inte, har ni något förslag på hur man skulle kunna lösa detta?






2066
2
Klart det går att lösa... Förväntar du dig att dra kortet i samma läsare som är ihopkopplad med kassan? - Det kan nog bli ganska problematiskt utan ett nära samarbete med tillverkaren av kassan.[br][br]Ser två huvudvägar att gå:[br]1) Lagra all information direkt på kortet.[br] + Enkelt[br] + Smidigt[br] + Billigt[br] - Osäkert[br] - Tappas kortet bort eller försvinner går det inte att återskapa.[br] - Går att lura systemet med egna kort.[br][br]2) Lagra information i en central databas[br] + Säkert[br] + Lagrar enbart ett ID på kortet[br] + För att skapa ett nytt kort räcker det att plocka fram uppgifterna från ett register och alla tidigare köp är fortfarande kopplade till samma ID/kort.[br] - Mer komplicerat[br] - Kräver internetuppkoppling (eller teoretiskt att alla system är ihopkopplade).[br][br][br]Tekniskt lagrar magnetremsan bara information, hur den används bestäms av kortläsaren och datorn/programvaran som driver den.[br][br][br][br]Spontana tankar är att det låter onödigt komplicerat.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
632
3
Tack för svar :)[br][br]Tycker också det känns komplicerat. Anledningen till frågan i första hand är att jag hade dålig koll på hur magnetremsan på kort fungerar och hur den kan användas. Nu låter det inte som att det är ett bra alternativ, då det ska vara så enkelt som möjligt. [br][br]Om vi då istället utgår från följande, hur skulle ni lösa problemet?[br][br]Jag säljer ett rabattkort som som ska ge möjligheten att köpa två varor till priset av en. Kortet kommer gälla på uppskattningsvis 30-40 platser runt om i landet. Problemet ligger, som sagt, i att kortet bara ska kunna användas en gång per dygn, och därför måste det ske en registrering varje gång det nyttjas. [br][br]Skulle man kunna lösa det genom att använda ett unikt kortnummer och någon form av webblösning där man manuellt slår in kortnumret då det nyttjats?
3
Hej![br][br]Jag har jobbat en hel del med magnetkort och att försöka lagra saker på dessa är inte en bra idé. Man skriver en information på dem en gång och därefter används den informationen för att identifiera kortet.[br][br]Med smartcards (kort med chip) är det en annan femma, där kan man lagra information. Men jag har inte jobbat med dessa.[br][br]Det enklaste är antagligen att ha en server där du lagrar vilka kort som använts en viss dag. En webblösning är en bra idé eftersom specialsystem ofta får problem med brandväggar och annat inne på företag/butiker men webben brukar alltid funka. [br][br]Du kan även koppla en magnetkortsläsare till USB-porten på datorn som fungerar parallellt med tangentbordet, dvs du tar upp webblösningen på skärmen, och drar kortet i kortläsaren så fylls siffrorna från kortet i i textfältet på webbforumläret.[br][br]J
Johan Franzén, Göteborg,
hoodboard.se
151
Fick en liten fundering här... Vad tror du om en lösning med koder? Hur man skulle koppla utbytta koder till själva kortet vet jag inte, men en lösning där en unik kod smsas ut 1 gång per dygn (finns ju autosms-lösningar) och sedan när koden är förbrukad så får man vänta 24 timmar innan det går igen? Förslagsvis kanske koden skulle kunna läggas ut på en webbplats där den som ger rabatten går in, slår in kortnummret och ser koden, ber sedan kunden att visa smset och sedan ange koden som förbrukad? Någonting ditåt? Inte min bransch direkt, så jag vet inte om det fungerar.
MVH Richard Andréasson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.