Likviditetsbudget - Hur räknar jag ut den?

4
Hej,

Jag håller på att starta företag i byggbranschen, jag är dock inte helt säker på hur jag ska göra med uträkningarna till likviditetsbudgeten! Jag skulle bli otroligt tacksam om någon kan visa hur den ska räknas ut, jag har skrivit i våra aktuella siffror som gäller för dom två första månaderna. Om jag får lite vägledning på detta så reder jag ut resten själv, jag har räknat fram och tillbaks men är inte säker på att jag gjort helt rätt! Vill komma till banken med en rätt uträknad likviditetsbudget som jag känner att jag inte har några frågetecken kring!

Tack på förhand J.Karlsson

Jag försöker att bifoga en bild på detta men får hela tiden till svars att filen är för stor, den är på 144KB och max tillåtna är 256KB står det när man ska posta? Finns det någon admin som jag kan maila den till som kan lägga in den i mitt inlägg?
450
Tänk dig likviditet som pengar in och ut. [br][br]Alltså säg den 15e fakurerar du med 30 dagars kredit, jaja ni byggare brukar ha 10 dagar.  :) Men säg på 30 dagar, då får du in pengar 15e månaden efter Osv. Det är det du fyller i.... [br]När betalar ni försäkringar mm. Det är alltså när pengarna kommer in eller går ut ur bolaget. [br][br]Om du tittar på almi´s sida, så kan du plocka fram alla typer av uträkningar där. Med bra beskrivningar hur du gör också. [br][br]Vad är det ni ska visa för banken och varför? Tänkte du låna????  :LOOOL brukar banker säga tyvärr om du inte själv borgar för allt, när det gäller nystartade företag.
223
2
Du har en bra början, men se upp med momsbetalningar (in och ut). Och pass på arbetsgivaravgiften som inte ligger i paritet med löneutbetalningen.
4
[quote author=Freetime link=topic=6090.msg29233#msg29233 date=1258026366][br]Tänk dig likviditet som pengar in och ut. [br][br]Alltså säg den 15e fakurerar du med 30 dagars kredit, jaja ni byggare brukar ha 10 dagar.  :) Men säg på 30 dagar, då får du in pengar 15e månaden efter Osv. Det är det du fyller i.... [br]När betalar ni försäkringar mm. Det är alltså när pengarna kommer in eller går ut ur bolaget. [br][br]Om du tittar på almi´s sida, så kan du plocka fram alla typer av uträkningar där. Med bra beskrivningar hur du gör också. [br][br]Vad är det ni ska visa för banken och varför? Tänkte du låna????  :LOOOL brukar banker säga tyvärr om du inte själv borgar för allt, när det gäller nystartade företag. [br][/quote][br][br]Vi ska enbart låna till en checkkredit nu som vi kommer att använda när vi måste ligga ute med pengar för leverantörsskulder dvs lite större sådana! [br]Allt annat är betalt kontant i företaget såsom 3 firmabilar samt även en tung lastbil och alla verktyg och maskiner mm så förhoppningsvis så är vi hyfsat bra värderade hos banken! Hur banken fungerar vad det gäller borgen så vet jag mycket väl hur dom fungerar ;D
4
[quote author=foe link=topic=6090.msg29242#msg29242 date=1258049037][br]Du har en bra början, men se upp med momsbetalningar (in och ut). Och pass på arbetsgivaravgiften som inte ligger i paritet med löneutbetalningen.[br][/quote][br][br]Ja det är mycket att tänka på men vi ska se till att gardera oss från början med förhoppningsvis bra hjälp med bokföring osv tills jag känner att jag är säker på bokföringen :) Har jag räknat fel på löneutbetalningen vad det gäller arbetsgivaravgiften? Är det inte gånger 1,67 på lön man räknar?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.