Från expansions / periodiseringsfond till pensionsspar?

2
Min undran: har förra året avsatt ca 80K i expasions- och periodiseringsfonder (har inte fördelningen framför mig just nu). Någon gav mig rådet att "lyfta ut" dessa pengar (=återta till beskattning väl?) och istället avsätta dem till pension. Har i år en lägre inkomst än tidigare vilket väl gör ett återtagande av pengarna billigare?
Frågan är alltså om detta är möjligt/tillåtet eller t o m att rekommendera? Blir det i så fall en krånglig deklaration?
Vet någon tro?

1324
4
Du får ju max sätta 35% (tror jag det var) av företagets vinst i en p-försäkring. [br]Sedan åker du på en egenavgift (som är runt 23%) på pensionen. [br][br]Sedan vad som är bäst kan man nog inte säga med den lilla data som du ger i frågan. [br][br]Hans
2
Tack för ditt svar! Så om jag förstår det rätt så får jag dels skatta på pengarna jag återför (förutsatt att jag inte går med förlust i år), dels betala egenavgiften på pensionen? Då kanske det ger mer att låta pengarna "förränta" sig i värdepapper...[br][br]Hälsningar

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.