Bokför en högre ingående moms???

8

Hej,

Driver ett handelsbolag på fritiden med en kamrat utöver mina studier med få transaktioner, vilket innebär att jag sköter min bokföring på papper istället för i ett bokföringsprogram.

Jag gör inbetalning av moms vart 3:e månad men nu vart jag fundersam, för 3:e kvartalet fick jag en större ingående moms (2640) jämfört med utgående moms (2610). Detta borde jag bara fylla i online via E-tjänsten på skatteverkets hemsida så får jag tillbaka mellanskillnaden via skatteverket, antar jag (?)

Frågan är hur bokför jag detta?? Tidigare har jag "nollat" momsen genom att bokföra ingående och utgående moms till konto 2650 (Avräkning skatter och avgifter). Därefter bokfört motsvarande summa till konto 1630 och därefter betalat in summa till skatteverket mha 1930. Frågan hur blir det nu om jag får tillbaka pengar???

Tack på förhand







betalat in motsvarande summa från 2650 till skatteverket med bankkontot (1930) och på sätt nollat 2650. Hur ska jag nu tänka om jag eventuellt från en motsvarande summa från skatteverket istället?

1073
139
Det vanliga är alltså att du haft högre utgående än ingående moms. När du då "nollat" momsen har du krediterat 2650. dvs att du har bokfört en skuld till skatteverket.[br][br]När du sedan betalat skulden har du (via konto 1630) krediterat 1930 (minskat tillgång) och debeterat 2650 (nollat skulden till skatteverket).[br][br]När nu ingående är högre än utgående moms blir det när du "nollar" momsen istället så att du debeterar 2650, dvs att du bokför att du har en fordran på skatteverket.[br][br]När du sedan får pengar från skatteverket krediterar du 2650 (nollar fordran från skatteverket) och debeterar 1930 (ökar tillgången).[br][br]Noteras ska att det inte är ovanligt att använda konto 1650 istället för 2650 när det uppstår en momsfordran, men det går bra att använda 2650 i båda fallen.
8
[br]Tack för svaret, det låter självklart som du förklarar det  :-[

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.