lager eller vinst?

12
vad kan det vara för nackdelar respektive fördelar att använda vinst för att bygga(skaffa lagervaror) lager ett år eller två istället för att ta ut det som lön ??..

jag har enskild firma o fa-skatt

/patrik
1324
2
Nu är det ju så att det är just det du inte kan göra i en enskild firma. [br][br]För det första så skattar du ju för företagets vinst vilket är företagets inkomster minus utgifter. [br]Dock skall du ju vid bokslut värdera lagret och får sedan minska utgifterna med den lagerförändring du haft under året. [br][br]Exempel. [br]Vid årets start är lagret väst 0:- [br]Du inkomster på 300 000:- [br]Du har utgifter på 200 000:- [br]Vid årets slut har du ett lager värt 150 000:[br][br]Så du får då betala skatt för 300 000:- minus 200 000:- plus 150 000:- = 250 000:-[br][br]SÅ vad du skall göra är att titta på expansions eller periodiseringsfonder om du nu verkligen vill handla lager för pengarna. [br]Å andar sidan. Om du sätter hela lagrets värde i en periodiseringsfond nästa år. Och sedan säljer rubbet för 500 000:- utan att köpa nytt. Då kommer det ju bli katastrof att lösa upp fonden nästa år då det då kanske blir statsskatt  på den. [br][br]Hans
12
statlig inkomstskatt åker jag på i år via min anställning.. så det var därför jag funderade lite hur man ska göra med e.v överskott på företaget[br][br]nu är det inga jättesummor det rör sig om så det får nog bli till att investera lite mera innan årsskiftet o sänka resultatet lite o försöka planera lite bättre nästa år[br][br]just nu så känns det som att bästa lösningen skulle vara ett ab istället men jag måste ta reda på lite mera fakta innan jag väljer det alternativet[br][br]tackar så mycket för svaret[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.