Arbetsgivaravgifter

2
Hej!

Jag har fram tills idag arbetat som timanställd på ett företag, kommer från och med nu istället att fakturera företaget för mina tjänster.

Så det jag funderar över är arbetsgivaravgiften företaget har betalat tidigare för mig. Som jag har förstått det ligger den på ca 34% och att detta är något dom slipper nu när jag istället fakturerar dom.
Är det någon annan typ av skatt eller avgift dom kommer att få betala för mig istället? Eller kan man rent krasst påstå att dom istället kan lägga på dessa procent på min timlön då det blir jag själv som får betala egenavgifter?

Jag har alltid haft denna uppfattning men har talat med andra som fått mig att tvivla...men tanken är ju att man ska tjäna på att fakturera istället för att få timlön....

Tacksam för svar!

Mvh Mikaela_T
1324
2
Om du söker på forumet hittar du nog en del diskussioner om just detta. [br][br]Men kort kan man säga såhär. Om du är över 26 år och betalar full arbetsgivaravg så brukar man ange en summa på 60-65% upp + moms är vad man som företagare skall debitera kontra vanlig timlön. [br]Det vill säga att är lönen 100:- timman så skall du ta 165:- + moms. [br][br][br]Det är ju inte bara arbetsgivaravgiften som företaget slipper. [br][br]Lite snabbt vad som tillkommer. [br][br]Semesterersättning. [br]Egenavgift på semestreersättningen. [br]avtalspensioner. [br]försäkringar. [br]småkostnader typ administration. [br]sjukersättning 14 dagar + arbetsgivaransvaret vid långtidssjukskrivning. [br]Uppsägningstid. [br][br]Det är vad jag kommer på lite snabbt. Men sök gärna lite mer på forumet. [br][br]Hans[br]
60
1
Rent skattemässigt ska det inte vara nån skillnad mellan att du är anställd och att du fakturerar. Om företaget betalade totalt 200:- i timmen för dig (bruttolön, arbetsgivaravgift, semesterersättning etc.) och istället ger dig 200:- i timmen direkt via faktura kommer det i praktiken inte att göra någon större skillnad för dig. Detta på grund av att du själv måste betala egenavgifter motsvarande arbetsgivaravgiften, du måste själv lägga undan semesterpengar, o.s.v.[br][br]Eventuellt kan du övertala företaget att ge dig lite mer än de 200:- du kostade tidigare, i och med att de slipper allt ansvar och förpliktelser som en anställd medför. Men annars är nog den största fördelen med egen firma att det blir lättare att ha flera uppdragsgivare parallellt.
632
3
Hans beskriver det hela helt korrekt! Den timlönen du hade förut (bruttolön) bör du ta gånger ca 1,65 för att få ett rimligt belopp att fakturera. Och utöver det så lägger du till moms. Men lyckas du skulle jag nog ta ännu lite mer, då det egentligen inte är några större marginaler på debiteringen enligt ovan. Tanken var ju som sagt att du skulle  tjäna mer på detta!
2066
2
[quote author=Hans F link=topic=6173.msg29616#msg29616 date=1259216673][br]Det vill säga att är lönen 100:- timman så skall du ta 165:- + moms. [br][/quote][br][br]Värt att tänka på är att detta alltså är ungefär vad din lön hade kostat som anställd, inte vad som är rimligt att fakturera. Som anställd har du sjukskrivning, kollektivavtal, uppsägningstider, fortbildning betald av arbetsgivaren, etc, etc. Som egen företagare skall du dessutom helst generera lite vinst till företaget för att driva detta, sköta pappersarbete, ha råd att ta ut "lön" även om du har mindre timmar att fakturera en månad.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.