Fastighetsskatt

fredrikohlson
Hej där!

Jag har en liten, liten och mycket liten fundering på att kanske någon gång i framtiden öppna en stugby, ev. liten kamping någon stans i vårat avlånga land. Men så klart finns det ju en hel del frågetecken. Tex. fastighetsskatten...

På Skatteverkets hemsida hittar jag bara, för mig rätt otydliga beskrivningar av fastighetsskatten och inga siffror.

Det jag vill veta är:
Hur mycket skatt betalar jag på en stuga på ca. 20kvm?
Hur fungerar skatten för marken jag kommer att ha mina stugor placerade på?
Eventuelt andra skatteavgifter?

Ge mig gärna lite siffror, så jag har lite underhållning på frukosten och lunchen  🙂

// Fredrik
1165
15
Fastighetsskatten är 1% av taxeringsvärdet på marken och byggnaderna tillsammans. Eventuellt kan detta klassas som hyresfastighet, och då är det halv fastighetsskatt.[br][br]Så antalet kronor du skall betala beror på vilket taxeringsvärde som marken och byggnaderna har. En äng i Norrlands inland med mycket mygg och ingen strand har mycket lägre värde än en kilometer sandstrand på Gotland.
40
1
Funderade först på om inläggen var gamla eftersom fastighetsskatten "försvann" 1 januari 2008. Sedan insåg jag att det finns en statlig fastighetsskatt fortfarande. Följande är saxat från Skatteverket.[br][br][i]Den statliga fastighetsskatten är 1 procent av taxeringsvärdet. Du betalar fastighetsskatt för[/li][/list][br][list][br][li]obebyggd tomtmark[/li][br][li]småhus som är taxerat som under uppförande med tillhörande tomtmark[/li][br][li]småhustomt som är bebyggd enbart med bostadsbyggnad som har annan ägare (arrendetomt och liknande)[/li][br][li]småhustomt som är bebyggd enbart med bostadsbyggnad som saknar byggnadsvärde (pga. att byggnadsvärdet inte blir minst 50 000 kronor).[/li][br][/list][br][i]Industrifastigheter betalar fortfarande fastighetsskatt.[/i][br][br][br]Oklart om din stugby/camping klassas som industrifastighet, kolla med Skatteverket.[br]För småhus är den kommunala fastighetsavgiften 0,75% av fastighetens taxeringsvärde, dock max 6000 kr[br][br]För hyreshus har fastighetsavgiften ett fast maxbelopp på 1 272 kronor per bostadslägenhet för inkomståret 2009 (inkomstdeklarationen 2010). Men om 0,4 procent av taxerat värde för bostadsbyggnaden och tomtmarken ger en lägre avgift, ska det gälla i stället.
fredrikohlson
Man betalar alltså fastighetsskatten per år?
1073
139
Den årliga fastighetskatten är  i de fall som anges 1 % av taxeringsvärdet.[br][br]När sen i praktiken fastighetsskatten betalas varierar, det kan vara utspritt på hela året.[br][br]Dock sker en gång per år en beräkning av samtliga skatter som en person eller företag ska betala och den som betalat för lite blir då skyldig och den som betalat för mycket får tillbaka.[br]
2066
22
[quote author=swetrot link=topic=6174.msg29622#msg29622 date=1259228949][br]Så antalet kronor du skall betala beror på vilket taxeringsvärde som marken och byggnaderna har. En äng i Norrlands inland med mycket mygg och ingen strand har mycket lägre värde än en kilometer sandstrand på Gotland.[br][/quote][br][br]Här skulle jag vilja ha en tomt... http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=5170
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.