När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har haft min firma i ett år nu och börjar ha lite koll på bokföringen. Men nu inför mitt första bokslut börjar jag undra om jag valt rätt konton för några saker i bokföringen.
Jag gör bl.a. ljuddesign i företaget och har därför köpt in en del teknik för detta, bla dator för 17000kr, högtalare för 8000kr, ljudkort för 7000kr mm, sammanlagt teknik och ljudprogram för 36000kr. Dessa inköp har jag bokfört på konto 1221 (Årets nyanskaffning av maskiner och inventarier), är det rätt?
Sen undrar jag över mindre utgifter som kablar, böcker, CD-skivor, datorfodral etc. Hittillls har sådant hamnat under 5400 (förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial). Stämmer det?
Sist så undrar jag över bankgiroanslutning, bankkortsavgift och sådant. Vilket konto?
kolla www.bas.se[br]där hittar du alla kontoklasser och kan ladda hem aktuell.[br]Kontklass 4 är för utgifter/kostnader för varor,material och vissa köpta tjänster.[br]6570 Bankkostnader (avgifter som din bank och Plusgirot tar ut för att ha ditt konto)[br]
Ok, tack![br][br]Betyder det att jag ska skriva all utrustning jag nämnde i början under varor?[br][br]Vad är skillnaden mellan varor, inventarier och förbruksinventarier?
Varor är sådant du skall sälja vidare.[br]Inventarier är saker som du köper som är en tillgång för företaget t.ex. maskiner. Dessa gör du avskrivningar på.[br]Förbrukningsinventarier är saker du köper som är en tillgång men som har ett mindre värde. T.ex. en papperskorg.[br]Förbrukningsmaterial är saker som förbrukas i företaget t.ex. Cd-skivor.
[quote author=dave.hugo link=topic=6392.msg30530#msg30530 date=1263336706][br]Förbrukningsinventarier är saker du köper som är en tillgång men som har ett mindre värde. T.ex. en papperskorg.[br][/quote][br][br]Mindre värde om bokföringsåret började 2009 eller senare är ett halvt basbelopp (strax över 20000).
Ok. Om jag förstår det hela rätt kan jag alltså bokföra inköpt utrustning (där varje vara kostar under 5000kr) för sammanlagt ca 20 000kr som förbrukningsinventarier för att slippa skriva av de kostnaderna över flera år, och det som hamnar över det (i det här fallet bara datorn och högtalarna) som årets nyanskaffning av inventarier. Stämmer detta?[br][br]Några frågor snurrar fortfarande i huvet:[br][br]Mitt bokföringår är förlängt och började i okt 2008, förändrar det saken?[br][br]Om jag har flera varor för mindre summor på samma kvitto som sammanlagt överstiger 5000kr (gränsen för inventarier med mindre värde), måste jag då dela upp de på flera verifikationer för att bokföra de som förbrukningsinventarier?[br][br]Gränsen på 5000kr för inventarier med mindre värde gäller ju bara om man gör förenklat årsbokslut. Borde (och kan jag) jag göra ett vanligt bokslut för att kunna ta med utrustning som kostar mellan 5000 och 10 000kr som förbrukningsinventarier?[br][br]Blev flera frågor på en gång här märker jag, vore tacksam för svar på några av dem åtminstone. Det hela orskar för närvarande mkt huvudbry.[br][br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.