vilka konton ska jag använda?

8
Har haft min firma i ett år nu och börjar ha lite koll på bokföringen. Men nu inför mitt första bokslut börjar jag undra om jag valt rätt konton för några saker i bokföringen.

Jag gör bl.a. ljuddesign i företaget och har därför köpt in en del teknik för detta, bla dator för 17000kr, högtalare för 8000kr, ljudkort för 7000kr mm, sammanlagt teknik och ljudprogram för 36000kr. Dessa inköp har jag bokfört på konto 1221 (Årets nyanskaffning av maskiner och inventarier), är det rätt?

Sen undrar jag över mindre utgifter som kablar, böcker, CD-skivor, datorfodral etc. Hittillls har sådant hamnat under 5400 (förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial). Stämmer det?

Sist så undrar jag över bankgiroanslutning, bankkortsavgift och sådant. Vilket konto?

Vad används konto 4000 (Varor) för?
23
kolla www.bas.se[br]där hittar du alla kontoklasser och kan ladda hem aktuell.[br]Kontklass 4 är för utgifter/kostnader för varor,material och vissa köpta tjänster.[br]6570 Bankkostnader (avgifter som din bank och Plusgirot tar ut för att ha ditt konto)[br]
Insolitus Bokföring& Redovisning www.insolitus.se [email protected] 011-44414 63
8
Ok, tack![br][br]Betyder det att jag ska skriva all utrustning jag nämnde i början under varor?[br][br]Vad är skillnaden mellan varor, inventarier och förbruksinventarier?
149
Varor är sådant du skall sälja vidare.[br]Inventarier är saker som du köper som är en tillgång för företaget t.ex. maskiner. Dessa gör du avskrivningar på.[br]Förbrukningsinventarier är saker du köper som är en tillgång men som har ett mindre värde. T.ex. en papperskorg.[br]Förbrukningsmaterial är saker som förbrukas i företaget t.ex. Cd-skivor.
2066
2
[quote author=dave.hugo link=topic=6392.msg30530#msg30530 date=1263336706][br]Förbrukningsinventarier är saker du köper som är en tillgång men som har ett mindre värde. T.ex. en papperskorg.[br][/quote][br][br]Mindre värde om bokföringsåret började 2009 eller senare är ett halvt basbelopp (strax över 20000).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
8
Ok. Om jag förstår det hela rätt kan jag alltså bokföra inköpt utrustning (där varje vara kostar under 5000kr) för sammanlagt ca 20 000kr som förbrukningsinventarier för att slippa skriva av de kostnaderna över flera år, och det som hamnar över det (i det här fallet bara datorn och högtalarna) som årets nyanskaffning av inventarier. Stämmer detta?[br][br]Några frågor snurrar fortfarande i huvet:[br][br]Mitt bokföringår är förlängt och började i okt 2008, förändrar det saken?[br][br]Om jag har flera varor för mindre summor på samma kvitto som sammanlagt överstiger 5000kr (gränsen för inventarier med mindre värde), måste jag då dela upp de på flera verifikationer för att bokföra de som förbrukningsinventarier?[br][br]Gränsen på 5000kr för inventarier med mindre värde gäller ju bara om man gör förenklat årsbokslut. Borde (och kan jag) jag göra ett vanligt bokslut för att kunna ta med utrustning som kostar mellan 5000 och 10 000kr som förbrukningsinventarier?[br][br]Blev flera frågor på en gång här märker jag, vore tacksam för svar på några av dem åtminstone. Det hela orskar för närvarande mkt huvudbry.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.