Starta AB när man planera att sälja tjänster till EU?

1
[b]Jag planerar att sälja mina tjänster inte bara i Sverige utan också i EU i framtiden. Är det ett krav att mitt bolaget måste vara Aktiebolag eller fungerar det med enskild firma också? Vad är för- och nackdelar? Tack för era funderingar!
19
Hej,[br][br]Det finns inget krav att driva ett AB för att sälja utanför Sveriges gränser.[br][br]Har själv i många år gjort detta i AB form, men p g a sjukdom nu minskat verksamheten till en liten enskild firma, utan personal och egen ekonomiavdelning (saknar just nu speciellt den senare delen *ler*).[br][br]Där finns de vanliga för och nackdelarna med AB kontra enskild firma, som du kan läsa om i andra inlägg.[br][br]En reflektion är att beroende på betalningsförmågan hos dina kunder, kan ett AB vara att föredra om du säljer utanför Sveriges gränser och du inte vet betalningsförmågan hos dina kunder. Definitivt krångligare att hantera detta utanför det välordnade Sverige och du riskerar därmed inte lika mycket som privatperson med ett AB.[br][br]Finns säkert andra reflektioner som andra kan tillföra utöver detta.[br][br]mvh biggles
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"
74
Vi har sålt tjänster till utlandet i över ett år utan AB, och jag kan (från min yttersta begränsade horisont) inte se att det skulle gått bättre som AB, utan den frågan bör nog som sagt avgöras av andra överväganden.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.