Avdrag för arbetsrum

17
Är det inte så att man måste kunna bevisa att man inte använder ytan till annat-att den ska vara avskild från övriga bostaden? Det sa de på skattemyndighetens informationsträff i alla fall. Jag har inte vågat mig något avdrag...under tre års tid! Om det nu har ändrats eller är möjligt, hur beräknar jag avdraget? Antal m2 i procent mot hyran? Bor i lägenhet och har enskild firma.
1324
2
Det finns ju 2 typer av avdrag här. [br][br]1. Schablonavdraget som är 4000 i lägenhet. Här krävs det bara att man visar att man jobbat från hemmet minst 800 timmar. Om så är fallet kan du sitta vid köksbordet om  du vill.[br][br]2. Verklig kostnad. Här är kraven mycket större. Ex avskildet, man kan inte använda till annat osv.[br][br]Hans
17
Okej, tack. Vore mycket tacksam för tips om hur jag bokför detta med kontonr D/K, ska göra årsbokslutet helst idag och använder SPCS. Det får bli första varianten med schablonavdrag då. [br]Exakt hur visar man att man jobat från hemmet... Jag har jobbat långt mer än 800 timmar från hemmet, så det är inga problem, men hur visar jag det?
21
undrar med hur man bokför det?  :(
2360
37
Frågar de så är det de som ska bevisa motsatsen annars får de godkänna ditt svar och du kan dra retroaktivt det du missat, det ska då också godkännas annars  kan du dra det i länsrätt osv. men det tror jag knappast att du behöver så en justeringen är väl värd några rader.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
56
Vad är schablonavdraget för arbetsrum i en villa?[br]Kan man göra avdraget i en enskild firma?[br][br]Tack på förhand  :winner
1324
2
villa=2000:-

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.