hur bokföra inbet för trycksaker?

17
Jag och min kompis Josefine driver en designbyrå. Vi har två enskilda firmor där vi gör egna uppdrag, men samarbetar ibland vid större projekt.

För en tid sedan beställde vi trycksaker och kontorsmaterial som en av oss betalade, tyckte att det vore smidigt så. Nu har den andra av oss fått en faktura med hälften av beloppet för det material vi köpt. Fakturan är specad att den avser trycksaker och kontorsmaterial. Nu sitter vi sitter här och ska bokföra den inbetalningen mellan oss, från mig Jessica till
Josefines konto (då hon gjorde inköpet).

Nu undrar vi vilken konto/kontoklass Josefine kan använda för denna inbetalning. Ska det vara försäljning 3010 eller finns det något annat konto vi kan använda? Man kan ju faktiskt se det som att jag har köpt trycksaker/kontorsmaterial av henne.

Lite osäker. Tacksam för svar.
149
Hade nog bokfört det på 3690 Övriga sidointäkter.
17
aha så det finns ett sådant konto. Så man kan använda det till intäkter som man har lite svårt att benämna exakt. går det att göra en egen underklass till det kontot, så att man kanske kan specificera lite mer vad det gäller?
149
Det som du bokför där är ju sådant som inte hör till den vanliga verksamheten som du bokför på 31XX, underkonton kan du alltid göra så som du vill ha dem beroende på hur mycket statistik du vill ha på var pengarna kommer ifrån.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.