Jag har hittat intressanta produkter från andra länder som inte finns representerade i Sverige idag.
Jag är mycket erfaren gällande tekniken och har dokumenterade kunskaper inom detta område.
Jag är oerfaren på försäljnings området och har några frågor som jag hoppas få svar på.
Jag själv kommer att skapa kontakten med företagen, sköta marknadsföring, agera säljare samt utföra service på utrustningen.
Produkter, tjänster och konkurrens
Produkterna vi vill importera kostar mellan 50 000 - 1 000 000 SEK
När vi kollar konkurrensen så finns det 2 andra aktörer i Sverige. Det finns över hundra (olika stora) kunder att dela på i Sverige. Med eventuell förhoppning till utökning inom andra områden.
Serviceavtalen blir den stabila grunden som får utgöra hur många anställda vi kan ha.
Ang kontakten med de eventuella leverantörerna
Jag har hittat flera intressanta produkter hos utvalda leverantörer, de jag kommer att välja att samarbeta med baseras helt på priset de tar för deras produkt.
Vilka frågor skall jag ställa vid min första kontakt? Bör jag registrera mitt tänkta företag innan? Jag vill ju helst veta priserna de har innan så att jag vet att jag kan konkurrera med redan befintliga aktörers produkter.
Hur får vi kontakten med företaget, är det bäst att skicka ett mail, vad är mest seriöst? På vilket sätt kan jag förbereda mig, kommer de att kräva att jag har Mycket god kreditvärdighet? Vad kommer de att fråga efter, Vad kräver de att jag har?
Som jag har förstått det så skall det skrivas kontrakt mellan mig och leverantören. Det kan ju bli fråga om större kvantiteter i framtiden. Hur skall detta utformas på bästa sätt, vad får jag inte glömma?
kan jag skriva på papper att jag har ensamrätt att sälja produkten i Skandinavien/Sverige?
Ang Importer från andra länder
Jag har hittat intressanta produkter från många olika länder bl.a. USA, Canada, Kina, Sydkorea, England och Tyskland. Jag hittade denna texten i Forumet och har en följdfråga till den…
Importera inom EU:
+Man behöver inte betala moms direkt till leverantör
+ ingen tull avgift
Import utanför EU:
+ Man betalr ingen moms till leverantör men måste betala moms när varan anländer till tullverket, men det får man ju tillbaka från kunden.
+ Man betalar tullavgift.
?Betalar jag moms även om jag eventuellt kommer att sälja produkten till ett företag som själv inte betalar skatt för varan? (att jämföra med bilar. Om företag köper från bilfirma kan de ju köpa exkl moms)?
Ang Marknaden utanför Sverige
Om det blir en lyckad försäljning i Sverige vill jag utöka mitt företag till Skandinavien. Hur kan jag bäst förbereda mig för detta?
Vid försäljning
Får jag sälja en produkt för så lite jag vill? Eller måste jag minst göra en viss procentuell vinst på försäljningen. Vi vill ju få ut så många utrustningar som möjligt på marknaden, vi ser service avtalen som en fast och stabil inkomst.