Vilka konton bör jag använda?

53
Hejsan!

Jag hyr en dedikerad server i Holland och bokförde denna kostnad förra året på:
6904 - "Inköp av tjänst inom EU", det borde väl vara OK? 🙂

Jag ska nu bokföra ett köp av nytt domännamn från Loopia. Det rör sig bara om 99:- per år, men vilket konto är bäst att ta det på?

Har hört att man kan lägga det på typ 6250 eller liknande. Dock har jag inte detta konto nu så i så fall måste jag skapa det. Vad ska det heta och vilken SRU samt momskod ska den ha?

Även hört att man kan ta det på 6991 - Övriga kostnader, när det rör sig om så små belopp. Vad bör det vara för SRU samt momskod på detta?

Mvh Linus
53
Vad tror ni?[br][br]Kan jag skapa ett 6991-konto med SRU: R6 och Momskod: 21? Blir det rätt då tror vi? :)
1324
4
Loopia är ju ett svenskt företag så absolut inte momskod 21 som är inköp från EU.[br][br]Sedan måste du väl ha något konto typ 6540 it tjänster. [br][br]Hans
53
Nej självklart... Menade Momskod: 24. Det borde väl vara rätt?[br][br]Något 6540 har jag inte som standard i min kontoplan.[br][br]Kan jag skapa en 6540 - IT-tjänster med SRU: R6(??) och Momskod:24?[br]och sedan lägga domänkostnaderna där?
53
Eller det blir väl ingen momskod ens. Det bokar man väl direkt bara.[br][br]Momskod 24 är väl bara vid omvänd skattskyldighet :)
1324
4
kopiera från ett annat konto som innehåller inköp från sverige. Så blir det nog rätt. [br][br]Dessa kontonummer är ju inte gjutna för ett litet bolag. Jämför ex Visma EF som inte har konton alls och har under 10 förvalda inköpskategorier. (förbrukningsmatr, .......... Övrigt)[br][br]Hans[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.