Privat bil för tjänteresor i enskild firma?

15
Hur funkar detta rent praktiskt?

När jag kör resor till och från arbetet får jag ju göra avdrag för allt över ca 8000 kr, 18,50 kr per mil vilket i praktiken innebär att jag får tillbaka skatten - ca 6 kr per mil.

Om jag nu använder min privata bil för tjänsteresor och kör 100 mil i tjänsten, får jag då tillbaka 18,50 kr/mil i praktiken, eller får jag bara ut ca 6 kr/mil som i exemplet ovan?
Hur får jag ut dessa pengar, om jag betalar ut pengarna från företaget skattefritt som kostnad blir ju ändå min lön efter skatter och avgifter någon tusenlapp lägre - vilket innebär att jag bara fått ut ca 700 kr för min 100 mil.

Kan någon förklara hur det funkar?

Snurrigt det här, hjälp mig! 🙂
1074
139
Hur det fungerar beror på din situation.[br][br]Om du är anställd i någon annans företag eller offentlig inrättning, så får du 18,50 i handen.[br][br]Om det är ditt eget företag (t.ex enskild firma) så blir effekten att resultatet sänks med 18,50, därigenom så blir din skatt lägre.[br][br]Hur mycket man då får "i handen" vid eget företag beror på vilken marginalskatt man har. Om den är högsta möjliga (ungefär 67 %) så får du ungefär 12 kronor, är den 50 % får du 9 kronor osv.[br]
15
Ok, då hade jag trist nog rätt i mitt antagande då. Tack för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.