Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
2

Skatteåterbäring Enskild firma

Hej undra lite om det här med skatteåterbäring enskild firma fick tillbaka ca 60000:-
för-08 skall det tas upp,läggas,på resultatet -09 ?? som eget uttag
pengarna  gick in på mitt privata konto...

-07 fick jag kvarskatt och betalade in ca 60000:-av privat kapital ej pengar från rörelsen..
skall det tas upp som privat insättning då??
Toppskribent
1324
5
Det är ju du privat som får efterskatt/återbäring så så länge inget bankkonto i företaget påverkas bokför du ingenting . Betänk att slutskatten är ju ett avslut av all din ekonomi under ett år så det vore ju absurt att bokföra restskatt pga att du sålt en villa och gjort reavinst.

Det finns dock ett undantag men. Om du har årsmomsredovisning och har skvättar från resp år liggande på 1650/2650 då skall dessa rensas. Men det borde du gjort redan vid bokslutet.
Nykomling
2
Tack för svaret! Man bli lite snurrig!! det är snart bokslut..

Enl min revisor som säger att det skall läggas på mitt resultat -09 som eget uttag för att pengarna kommer från inbet skatt -08
kan det stämma låter konstig?
Min far har haft AB 30år tycker att märkligt...
kan det vara så att min revisor blandar ihop ab med enskildfirma..
tacksam för svar!!! :o
Toppskribent
1098
145
På ditt resultat 09 ska det absolut inte läggas.

Fråga "revisorn" vad han egentligen menar.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.