Bokföra lager vid uthyrning och försäljning

4
Hej!

Vi köper in bostadslarm som vi sedan hyr ut.
Kunden kan också välja att köpa larmet.

Det vi funerar på är då hur vi bokför lager och varukostnad.

Jag tänker att det borde bli så att alla leverantörsfakturor som gäller larm bokförs debet 1xxx lager.

Men, vad, hur och när hamnar något på varukostnadskonto 4xxx?
När larmen säljs?
Hur gör man för de man hyr ut? Avskrivningar?

Hjälp!
632
3
Ja att bokföra dem mot exempelvis 1400/1410 skulle kunna vara aktuellt, men detta gäller endast om du sedan säljer larmen, avskrivningar gör man inte på lagret. Lämpligtvis bokar man sedan ut från lager mot varukostnad vid försäljning.[br][br]Larm som du hyr däremot borde snarare betraktas som inventarier, och enligt mig borde man därför sära lite på olika delarna.[br][br]
4
Tack. Men skulle behöva ett lite mer specifikt svar.[br]Hur vet jag tex hur mycket som ska bokas från 1xxx till 4xxx när man säljer?[br][br]Och förstod inte vad jag skulle göra med de man hyr ut...
632
3
Du bokar ju ut lika mycket från 14-kontot som du bokar in vid köpet för det aktuella larmet. Annars kommer du ju aldrig få noll i lagret när du inte längre har några larm kvar. Och detta bokar du mot ett 40-konto.[br][br]De du hyr ut bör betraktas som inventerarier i mina ögon. Därmed ska de bokföras på ett 12-konto och det ska göras avskrivningar.
4
Problemet är att när vi köper in larmen vet vi ju inte vilka som kommer att säljas och vilka som kommer hyras ut...[br]Ska man använda sig av ett excel-ark för att hålla reda på hur mycket man har köpt in och vad som är uthyrt och vad som är sålt...?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.