Köpa dator till nystartat företag - hur funkar avdrag?

15
Hej!

Skulle uppskatta lite hjälp, snurrigt med avdrag och eget kapital osv. som nystartad företagare!

Jag ska köpa en dator med direkt avdrag till mitt nystartade företag (enskild firma) och vad jag förstår så är det en av de sakerna jag får göra avdrag för. Då jag i dagsläget inte har några pengar i företaget får jag finansiera datorn med eget insatt kapital.

Förklara gärna för mig hur det fungerar.
- Jag sätter in 12 500 kr från mina privata pengar till företaget.
- Jag köper en dator för 10 000 kr + moms. Då antar jag att detta är en kostnad jag gör på oskattade pengar, det är väl så avdrag fungerar?
- När jag sedan får in pengar till företaget vill jag ta ut mitt eget kapital, detta gör jag också på de oskattade pengarna, rätt eller fel? Med andra ord, i uträkningen nedan borde detta uttag läggas vid kostnader?
Exempel: Om jag får in 20 000 kr så kan jag ta ut mina 12 500 kr oskattat - då blir vinsten 7500 kr som jag ska betala egenavgifter och skatt på? Har jag rätt eller tänker jag fel?

Uppställningen (enkel) borde bli så här;
Insatt eget kapital/Intäkter 
-Kostnader
= Vinst
- Egenavgifter
- Skatt
= Överskott/lön

Tacksam för all hjälp!
60
1
[quote author=Zoey link=topic=6596.msg31120#msg31120 date=1265920276][br]Exempel: Om jag får in 20 000 kr så kan jag ta ut mina 12 500 kr oskattat - då blir vinsten 7500 kr som jag ska betala egenavgifter och skatt på? Har jag rätt eller tänker jag fel?[br][/quote][br][br]Du tänker helt rätt. :) Egna insättningar och uttag påverkar inte resultatet, och det är resultatet du skattar på. Så när du har satt in 12 500:- och köpt en dator för samma belopp har du ett negativt resultat på 12 500:-. När du sedan får in 20 000:- har du ett resultat på 7 500:-, även om du har 20 000:- på kontot.
15
Ok, så i praktiken innebär det att om jag köper en dator privat för 10 000 kr skulle samma dator i företaget kosta ungefär hälften med tanke på att momsen försvinner och man betalar med oskattade pengar?
60
1
[quote author=Zoey link=topic=6596.msg31122#msg31122 date=1265921621][br]Ok, så i praktiken innebär det att om jag köper en dator privat för 10 000 kr skulle samma dator i företaget kosta ungefär hälften med tanke på att momsen försvinner och man betalar med oskattade pengar?[br][/quote][br][br]Precis så. Men det gäller ju naturligtvis bara sånt som behövs för din verksamhet. I värsta fall kan du behöva motivera och förklara om Skatteverket ifrågasätter, men enstaka datorer behövs ju i stort sett i alla verksamheter.
15
Absolut, visst är det så. Jag hade räknat på att det skulle bli så, men bäst att dubbelkolla så att man har förstått rätt![br][br]Jag antar att det är samma sak med kontorsmaterial/trycksaker, inköp av kontorsmöbler etc? Det är ju en del som behövs i starten...[br][br]Tack för hjälpen!
21
Vad bokför man dator/skrivare på för konto?[br][br]Datorprogram som man behöver bokförs på samma sätt eller?[br][br]Tack för all hjälp.
632
3
Dator/ skrivare på konto 5410 - förbrukningsinventarier, eller om du köper en dyr dator (dyrt paket), över 20 000 kr, då blir det lämpligtvis 1220 - Inventarier och verktyg.[br][br]Dataprogram - 5420.
21
Tackar.
2360
37
upp till ett halvt basbelopp + moms är avdragbart direk. (24.400 + moms)
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
Det blev lite fel på siffrorna. Ett halv prisbasbelopp ska vara 21.200 för 2010 + moms
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.