Bokföring restaurang - Inköp av "groggvirke"

20
Hej!
Hur skall jag bokföra inköp av det som kallas ”Groggvirke”? D.v.s. läsk, mjölk etc.

Jag vet att inköp och försäljning skall delas upp enligt nedan.

Inköp öl
Inköp vin
Inköp sprit

Försäljning öl
Försäljning vin
Försäljning sprit.

Skall ingredienserna till spritdryckerna bokföras under inköp sprit?


Tack på förhand!

/Emil
Hälsningar
Emil
632
3
Lämpligtvis lägger du upp konton för ex mat och övrig dryck också. Lär väl säljas vanlig dricka ibland också.
20
japp; inköp mat, försäljning mat, inköp läsk, försäljning läsk.[br][br]All läsk som köps in kommer inte säljas som läsk, utan i spritdrycker. Skall en del av läskinköpen bokföras under inköp sprit då?
Hälsningar
Emil
1165
Nej, normalt kör man all läsk som inköp av läsk. Du har ju allt från limeklyftor till cocktailbär, sugrör och parasoller också, som inte skall bokföras som sprit utan som vad det är. Skall man hårddra det så kan ju en liter mjölk användas i matlagningen också, och en del grädde går åt till irish coffe etc. Det går inte att hålla reda på alla skvättar hit och dit. Det har Skatteverket en viss förståelse för, att allt som dricks inte är snaps, utan att man förväntas blanda drinkar understundom. Och då är de endast ute efter centiliter alkohol i den drinken, för det är det som är det dyra och det är det man är väldigt fokuserad på att kontrollera.
20
Okej, alltså skall ett konto "Inköp läsk" upprättas, där all läskinköp bokförs. Detta skall jämföras med "försäljning läsk", där endast ren försäljning av läsk bokförs. Skillnaden här i mellan kommer vara stor pga läsk används för att blanda drinkar, inte bara att sälja som läsk.[br]Detta problem antar jag att det inte gör något?[br][br]/Emil
Hälsningar
Emil
1165
Kanske snarare "Inköp alkoholfri dryck". Och det är OK att det diffar. Alla restauranger som säljer "Dagens" med dryck och kaffe på maten får också en snedvridning, men pengarna kommer ju in på ett annat ställe så det gör inte heller något.
20
Tackar! då vet jag:)
Hälsningar
Emil

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.