När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har kört en byggfirma nu på halvtid ungefär ett halvår. Har lite undringar. Jag har sagt till kunderna att jag som minst debiterar 4 timmar. Är det okej? Även om ett jobb tar 3 timmar tex. För det känns som så lite att fara till ett jobb för 1-2 timmar.
Sen när man inhandlar varor åt kunden, tar man då betalt från den tiden då man sätter sig i bilen och tills man har handlat och är framme hos kunden? Det kan ju lätt ta 2 timmar ibland om man ska lasta lite virke etc.
Om jag jobbar utan fikapaus är det då okej att ta betalt för hela dagen och kanske bara dra bort 30 minuter för lunch? Om jag nu inte tar nån fikarast?
Det är OK med en minimidebitering om uppdragsgivaren är medveten om det. [br][br]Om du sköter materialinköpen så tar man antingen betalt för tiden, eller så får man tjäna pengar på materialet genom att lägga på en procentsats. En del försöker med bägge två, men som kund brukar jag bli rätt grinig då.[br][br]Klart du skall ta betalt för hela dagen om du jobbar hela dagen. Jobbar du 7-16 så kan du gott ta en timmes lunch och två fikapauser á 20 min och ändå debitera 8 timmar. [br][br]Ett tips kan vara att lämna ett fast pris, så behöver man inte hålla på och räkna timmar. Många byggare gör så, och tycker det är skönt att slippa hålla på och diskutera tiden när kunden fått fakturan.
Jag ligger på väldigt låg timpenning nu i början så jag får jobb. Men när jag börjar göra jobb för säg tredje gången är min tanke att höja mig.[br]Så nu ligger jag på 250 ex moms och tänkte sen gå upp på 300 ex moms.[br][br]Och då känns det helt ok att köra minimum 4 timmar.[br]Sen vet jag om fast pris men det är svårt när jag gör många udda jobb etc. Men har tänkt att senare när jag gör hela kök eller badrum så ska jag ge fast pris.[br][br]Tack för ditt svar:)
Jag föredrar nog också att man debiterar den tid man jobbar om man nu inte har fast pris. Så tar det 1 timma att handla så skall man ju givetvis betala för den timman. Men då kostar materialet vad det kostar i affären. [br]Sedan kan man ju skriva upp vad som skall handlas och låta kunden handla själv.[br][br][br]Sedan glömmer du väl inte ROT avdraget om du jobbar mot privatpersoner med villa eller borätt. [br][br]Hans
Mina sunpunkter:[br]Förhandla med den du köper material från, jag anser att kunden ska betala vad det kostar i handeln, men att du tjänar pengar genom att ha rabatt när du handlar (precis som vilken återförsäljare som helst). Om kunden vill att hu hämtar och levererar varorna är det naturligt att det sker på betald arbetstid. Däremot bör du som snickare ha ett basutbud med spik, skruv, verktyg etc till hands så du inte måste åka fram och tillbaka i onödan och kosta pengar. Personligen vill jag betala för den tid det tar, om vi inte gjort upp något i förväg. Det är helt ok med både minimi- och maximidebitering, bara det är klart i förväg.
Det är viktigt att alla kostnader kan redovisas såväl innan, som efter det att avtalet/offert tecknats. Gör det det så är det helt enkelt kundens ansvar att själv bedömma om det är ett bra/dåligt erbjudande.[br][br]/L
Så bra svar jag får. Jag har kört eget nu ett halvår ungefär och just sånt här är svårt att veta.[br]Som Jonathan skrev så har jag ett grundutbud av spik och skruv etc som ingår. Men om jobbet kräver säg en låda spik ska det då ingå i timpriset eller ska man debitera?[br]Om det är ett jobb som kräver nåt udda verktyg eller skruv låter jag kunden betala för det, nåt som jag informerar dom om. Billigt verktyg dvs.[br]Sen låter jag i nuläget mina kunder få min rabatt på byggvaruhuset. Men jag jobbar i nuläget mest åt människor jag känner så det känns okej.[br]Men i framtiden har jag nog tänkt att ta dom 10 procenten själv precis som Jonathan skriver.[br][br]Får jag fråga här om hur mycket jag kan debitera för specifika jobb eller är det opassande på detta forum? [br]