Senaste inläggen

Bjud Lunch och omvändmoms faktura! hjälp snälla

Hej är väldigt ny inom eget, spännande och nervöst när jag stöter på problem som dom här.

1)
När jag vill bjuda på affärslunch (2st pers med mig) 152:- varav moms 30,40:-
Hur läger jag in det i mitt bokförings program? Läst mycket runt men verkar som det är lite olika svar.
2)
Fick nyligen en fin faktura från en annan firma som...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hemsida

Hej! Jag är förnärvarande i fullgång att dra igång en bolagsstart och jag har som de flesta ont om kapital i detta läge.

Jag söker någon som kan hjälpa mig att att bygga en hemsida, hemsidan kommer att delvis vara i flash, men den kommer inte att vara "super" avanserad.

Vart kan jag hitta en person som gör detta till ett rimligt pris,...

Kategori: Söker/eftersöker

Licensavtal

Hejsan.

Jag har egen firma och gör webbsidor till företag. Jag har skrivit ner ett licensavtal för applikationen (webbsidan+databasen) som jag vill att dom som köper ska acceptera. Min fråga är finns det nåt annat sätt än att man måste skicka ett papper med avtalet som dom som köper måste skriva på, t.ex. att dom elektroniskt accepterar avta...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Snickare med lite frågor!

Jag har kört en byggfirma nu på halvtid ungefär ett halvår. Har lite undringar.
Jag har sagt till kunderna att jag som minst debiterar 4 timmar. Är det okej? Även om ett jobb tar 3 timmar tex.
För det känns som så lite att fara till ett jobb för 1-2 timmar.

Sen när man inhandlar varor åt kunden, tar man då betalt från den tiden då man...

Kategori: Allmänt

Gäller ångerrätt vid försenad inbetalning?

Jag har varit kund hos ett företag där man betalar för tjänsten ett år i förskott. Jag fick min faktura för för sex veckorna sedan och tänkte inte förlänga tjänsten. Jag betalade den i alla fall nu för en vecka sen alltså en vecka för sent men har ångrat mig igen. Ja lite velig :vissla

Gäller mina 14 dagars ångerrätt fortfarande eller har de...

Kategori: Inköp

Söker nya spännande affärsprojekt, gärna internet relaterade!

Hej,

Söker nystartade webb relaterade affärskoncept eller företag, som önskar styrka sin tillväxt med nya partners eller delägare. Samarbeten kan även vara av intresse på konsult basis.

Har arbetat operativt i 10 år med att utveckla, etablera och expandera egna och andras affärskoncept/företag inom flera områden såsom:

- Homesh...

Anställa i enskild firma

Hur gör man när man ska anställa personal i en enskild firma? Var får man tag på mallar till avtal?

Kategori: Allmänt

Bokföringshjälp

Hej

Kan någon guida mig hur jag bokför följande:

Under 2009 överfördes en tävlingshäst till vårt HB från vårt privata ägande. Värdet på hästen bedömdes vid tillfället till 100.000. En avskrivningsplan sattes till 5 år och under 2009 gjordes då en avskrivning på 20.000.

Tyvärr så drabbades hästen av en allvarlig skada under 2010...

Investerare eller delägare

Företaget verkar inom kläder och mode, funnits sedan 2006 har idag 3800 st
betalande kunder.

Företaget har även en egen kollektion som innefattar Solglasögon, bikini och underkläder.

Omsättning förra året 2,2 miljoner

Vi står inför en lansering mot Norden och Europa och söker därför investerare
eller delägare.

Inve...

Konkurs och restparti köpes

Hej Om ert företag går dåligt eller har köpt för mycket varor hör av er till mig så köper vi partierna.

Hör gärna av er på tel 0736630209 eller maila på carl-johan@digglo.com

Med vänliga hälsningar
Carl-Johan Backe

Tulldeklaration vid lågt varuvärde

Har suttit och läst en massa om detta men blir bara förvirrad av allt svammel. Vad jag har förstått så finns det ingen tullavgift på försändelser med ett värde under 1600 kr. Dock är det ju ändå import och momsen skall betalas.
För paket med så lågt värde tänkte jag använda vanlig postgång. Jag såg på postens hemsida att avgiften för importdekla...

Kategori: Företagande över gränserna

Lämna HB - vad är kutym?

Jag ska lämna ett HB som jag varit delägare i sedan uppstarten för snart 4 år sedan för att starta enskild firma.

I HB:t har jag ensamt arbetat med en viss typ av tjänster vi sålt, medan de andra tre delägarna jobbat med andra typer av tjänster. Ibland har kunderna varit desamma, ibland har vi jobbat med olika kunder. Kunderna har kommit in...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Söker grossist - piggsvinstaggar

Hej!
Jag är i behov av att hitta någon som säljer piggsvinstaggar billigt (afrikanskt piggsvin) Helst i Sverige...
Minsta lilla tips vore perfekt!

Må Gott!
Lillan

Stämpelklocka bra eller dåligt?

Hej!

Skoj forum detta och tusan vad duktigt folk som skriver här!

Min fundering.
Stämpelklocka. Är det bra eller dåligt? Vad anser ni?

Jag jobbade på ett mindre företag för 10 år sedan med 30 anställda. Företaget gick bra och de blev snabbt 100 anställda. VD:n valde då att installera stämpelklocka. Han tyckte inte att...

Kategori: HR - Personalfrågor

Bokföringsprogram vid import

Har ett par frågor gällande bokföringsprogram.

1. Finns det någon som vet ett vettigt program som funkar bra vid import? Jag har tittat en del på Visma enskild firma och tyckte programmet såg enkelt och lättjobbat ut. Dock så verkar det bli en del krångel med moms vid import (om jag nu inte uppfattade saker o ting fel). Dessutom verkar det s...

Missad faktura i momsräkning

Har bokfört mars månad och inser att två fakturor från slutet av mars, jag har betalt, inte kom med i ""momsuträkningen" för mars månad. Hur gör jag nu? Kan jag bokföra dessa på mars månad då de inträffade eller vad?

Söker grossist torkade örter

Söker grossist med torkade örter så som t ex. pepparmynta, kamomill, lavendel osv...
Alla tips mottages tacksamt!

Må gott där ute!
Hälsningar
Lillan

Bryggkaffe

Hej,

Jag söker bryggkaffe (Classic, Gevalia, Zoega, etc) till bra "pall priser" för kontinuerlig leverans. Endast seriösa svar tack.

Erbjuder kassa rullar till svårslagna priser i gengäld!

Det gäller givetvis även ni som inte har kaffe men vill köpa kassarullar.

Obs! Köper och säljer pallvis!

Mejla mig för mer i...

Inventering - en omöjlighet?

Har en undran över hur en inventering går till. Jag tar ett exempel ur luften.
Låt oss säga att jag importerar "knappnålar" från Asien. Under året köper jag in 1000 påsar med knappnålar. Jag säljer sen dessa styckevis. Vid årets slut har jag fortfarande 1000 påsar med knappnålar men har sålt en viss mängd knappnålar ur varje påse. Dessutom är på...

Skaffa no domän eller funkar det med vilken som helst?

Ifall man via nätet vill rikta sin försäljning mot Norge är det då bäst att skaffa en no-domän? Eller skulle det funka lika bra med .com? Det finns ju även alternativet no.com.

Det viktigaste borde väl ändå vara att komma högt upp i rankingen bland sökmotorerna, och det borde väl inte direkt ha med toppdomänen att göra !?

Kategori: E-handel