Senaste inläggen

Starta eget i Turkiet/Alanya

Hej!

Jag har funderingar på att starta upp nått eget i Turkiet/Alanya. Funderar om det finns någon här som har goda tips och råd till mej?

Kategori: Affärsidéer

från egna pengar till företagets kassa?

Kan man skriva en verifikation där man för över eget kapital till företagets kassa? Nu ligger jag massa minus i kassan och det kanske man egentligen inte kan?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ändra i verifikation?

använder UniBas standard när jag bokför. Håller fortfarande på och lär mig för fullt och på vägen har det blivit fel...

Någon som vet hur man tar bort eller ändrar en verifikation?

skriva verifikation (nybörjare, hjälp!)

Jag har precis köpt ett bokföringsprogram som heter UniBas. Jag läste ekonomi för många år sen och trodde inte att det skulle vara så besvärligt det här. mest är det nog rädslan för att göra fel som sätter käppar i hjulet...

Min undran, när jag ska skriva in verifikationer på inköp av dator, för företagets bruk och inköp av färg, materialkos...

Hur gör man som författare?

Hej!

Jag är ny här och detta är min första kontakt med er. Hoppas ni har det bra.

Jag skulle vilja veta om en person som skriver en bok får man sälja den själv som privat person utan att starta firma eller måste han göra det?

Tack för svar.

Mvh.

The spanish world.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Revidering

Hej.
Jag undrar vad som händer om man bokfört fel på ett konto ex förb,invantarie och det skulle varit förbmaterial. Och detta gällde 2009, protesterar skatteverket eller är det mest intressant för dem att skatter och moms är rätt?Kostnaderna i ett företag och hur man fördelar de rätt på kontona är det mest intressant för företagaraen. Förstår s...

Många bra domännamn (e-handel m.m.)

Pga ändrad verksamhet säljes en rad olika domännamn, passande för e-handel m.m.

Passa på!

Kontakta mig för en lista.

Kategori: Till salu

tolk egenföretagare

Hej alla; Jag undrar om nån har erfarenhet om hur man börjar jobba eget som tolk. Jag behöver kunna veta vilka vägar ska jag ta för att kunna marknadsföra mig själv. Vilka som kan köpa mina tjänster utanför tolkförmedlingar som brukar köra via avtal med olika mydigheter och landstinget?

behöver hjälp !!!

det är så att jjag sitter och ska hjälpa en med hans bokföring och ha kört fast helt, kommer inte ihåg vad jag ska göra med fakturor från tex eon och övriga fakturor...
ska jag lägga dom som verifikationer eller som leveransfakturor???

och hur ska jag göra med hans hyror ?? han ha lägenheter han hyr ut...

tacksam för hjälp....

Resultatbudget och likviditetsbudget AB

Hej, jag är ny här och fundera i framtiden på att starta eget, innas dess så försöker jag lära mig alla grejer som en företagare ska kunna.
Jag försöker lössa en uppgift men förstår inte några grejer  :-\

Här är fallet

Hundhem AB ska sättas igång i början av nästa år.
Jag ska göra en planering för årets sex första månade...

Lördagsleverens?!

Behöver få ett litet paket levererat från Uppsala till Rättvik innan söndag!
Tips mottages med största tacksamhet!

(Skall sätta mig och ringa runt imorgonbitti, men tänkte chansa och fråga efter tips här redan nu. Kanske kan man få somna gott?...)

Kategori: Allmänt

Bokföringsprogram - även på papper?

Hejsan alla!

Om jag har ett bokföringsprogram, måste ändå allt ut på fysiskt papper eller räcker det med en sparad fil?

Tack på förhand!

Ricky

Branch vid registrering

Hej alla!

När jag registrerar ett företag, hur precis måste branchen/huvudsaklig syssla vara?
Jag vill ha frihet att handla med allt från knappnålar till rymdraketer...
T.ex. så kanske man handlar med varupartier eller konkurspartier och dom kan ju innehålla i princip vad som helst....

Tack på förhand!

Ricky

Starta eget bidrag?

Hej alla.

Jag har länge gått i tankarna att starta ett eget företag, har jobbat 13 år som IT-Tekniker inom Support och Administration. Jag funderar nu på att starta upp en hemside rörelse

- Skapa hemsidor
- Administrera hemsidor
- Sökmotor optimering av hemsidor

Min kundbas är till en början tänkt att vara småföretag, dvs...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Skydda namn - varumärke

Hej, jag ska starta en tidning - jag har en firma med mitt personnamn.

vet någon om hur man kan kolla om ett namn finns?
..jag har googlat o kollat på bolagsverket, vem har sista ordet.
kan jag ta ett namn så länge det inte finns?
..finns de ändå någon regel om liknande namn, då går de inte?!
kan jag skydda mitt namn? bli...

Det där med skattefri milersättning

Läste nyss i nyhetsbrevet Dina avdrag:

[color=purple]"I en enskild firma tar du ut den skattefria milersättningen så här:

Du räknar ihop beloppet vid lämpligt tillfälle, exempelvis en gång i månaden. Sen bokför du på kontot 5618 Skattefri milersättning.

Exempel

Du har kört 100 mil med din egen bil i firma. Du kan lyfta 1...

Hur nätverkar man?

Som rubriken lyder så undrar jag hur man nätverkar och skapar nya kontakter? Jag har lärt mig att för att lyckas med sitt företag så gäller det att ha pengar, motivation samt kontakter. Många säger att man ska ha kunskap om sitt område, och det håller jag med om. Men samtidigt kan den kunskapen köpas, därför skrev jag pengar.

Jag har både pe...

Kategori: Off Topic

någon som erfarenhet av sfgruppen

Hejsan hittade ett intressant företag (sfgruppen), frågan om det är bra eller dåligt?

här kommer en kort beskrivning av vad de sysslar med:

Starta eget idag

Nu kan du starta din egen riktiga verksamhet utan vare sig firmaregistrering, f-skatt eller annan administration.

Du kan köra igång från dag 1 med allt som krävs för...

Starta en webshop med försäljning av designade smycken

Hejsan alla företagare och blivande företagare  ;D

Jag, min kära mor och två syskon tänker starta en webb baserad butik med försäljning av smycken. Vi känner ett gäng smyckes designer som har riktigt fina produkter som vi vill förstås sälja på nätet.

Men hur går det till egentligen med betalning och frakt via en hemsida. Har förstått...

Ingen moms på importen

Hej,

Skickade hem lite prylar som ska säljas från Kina och de kom fram som de skulle, dock vart det ingen Moms/Tull på paketen (helt okej att det inte vart Tull, tull fria varor så..) men moms borde det väl blivit? iofs gör det väl inget då momsen betalas fullt när varorna säljs? men kan det bli problem ändå här? bör man ringa tullverket och...

Kategori: Företagande över gränserna