Jag importerade några delar som jag förädlade och sammansatte.
Kostnad för import blev 5000:- efter att tullen begärt moms för en frakttjänst utförd utomlands vilket jag tyckte var konstigt.
( Då kan man lika gärna momsbeskatta taxiresor utomlands till flygplatsen för Sverigeresenärer )
Jag satt ut en till försäljning och vips så sålde jag en med en vinst av 9000:- ( Ja jag vet att det är olagligt )
Så mest av rädsla för ett straffföreläggande än av solidaritet med staten så tänkte jag att man skulle starta egen firma och anmälde mig till en kurs hållen av skatteverket.
När så endagskursen var över med all information om alla skyldigheter jag hade att infria så satte jag mig ned och räknade.
För att hålla samma vinst 9000:- så får jag multiplicera i runda slängar med 1,4285 för att få skatten och sedan multiplicera med 1,4285 igen för att få egenavgiften.När detta är gjort så får jag ta inköpspriset minus momsen och addera föregående uträkningar och multiplicera med 1,25 för att få den slutgiltiga momsen ut till kund.
Det slugiltiga priset till kund vilket torde bli 27900: i runda slängar.
Har jag verkligen räknat rätt ?
Med det priset finns det ingen som vill köpa en enda.
Men då säger folk att jag får minska profiten så att priset blir attraktivt.
Ponera då att smärtgränsen för en kund är 15000. Då tar vi bort 20 procent i moms då är vi nede på 12000 så minskar vi med inköpssumman som torde bli 4000 utan moms.
Då har jag 8000 kvar som jag får minska med egenavgiften ca: 30%.
Kvar blir då 5600 som jag ska dra skatten ifrån ca: 30%.
Kvar blir då 3920 vilket är min vinst. Men då infinner sig ett krux , då jag har tänkt driva firman vid sidan om min ordinare anställning , så kommer jag att få statlig inkomstskatt vilket jag inte orkar räkna ut.
Så av ett utpris på 15000 minus inköp 4000 har jag kvar 3920.
Är inte det ocker/stöld då vete fan