Sälja varulager

9
Jag ska sälja mitt varulager eftersom jag ska lägga ner företaget, lagervärdet är ca 11000 kr. Finns det någon tumregel hur mycket man ska ta betalt för det?
Försäljningsvärdet är ca 58000 kr.
1165
Nej, det finns ingen regel.[br][br]Jag tittar ofta på diverse annonser på Blocket där nedlagda butiker vill sälja sitt lager. Lite tillspetsat kan man väl konstatera att det som erbjuda ofta handlar om grejer som legat på hyllan i minst ett år och där förpackningar och liknande börjar se lite anfrätta ut. Grejer som trots reor och "total utförsäljning" ratats av kunderna, eftersom de inte är särskilt eftertraktade. Och för detta vill säljarna ha åtminstone inköpspriset, medan en seriös spekulant kanske vill erbjuda 10-15% av inköpspriset.[br][br]Ofta motiveras priset på partiet med ett högt försäljningsvärde, men jag anser att eftersom man uppenbarligen inte lyckats sälja sakerna för det uppgivna försäljningsvärdet så är de i alla fall inte värda de pengarna, utan det handlar snarare om saker som får säljas till konsument i fyndlådor och liknande, kanske för mindre pengar än inköpspriset.[br][br]Är det gångbara saker man sitter med så kan man ju alltid höra med kollegor i samma brasnch. En del ser ett värde i att du inte rear ut produkter som de säljer för fullt pris, och kan ge din skapligt betalt för ditt lager av den anledningen. Annars är själv bäste dräng. En försäljningsdrive på Tradera, kanske en bakluckeloppis, eller lämna för kommissionsförsäljning hos någon loppis är tre bra sätt att bli av med saker lite snabbt.
9
Tack för snabbt svar! :)[br][br]Det är dekorationer till barnrum det handlar om, jag är ensam om dem i Sverige och de är ganska populära, (www.dekorlandet.se). Inga fyndlådegrejor. :)[br]Det har droppat in ordrar varje månad trots i princip noll annonsering, men jag har inte plats för lagret längre och jag har inte haft tid för webshoppen jag sålt dem i på länge. Nu har jag bestämt mig för att lägga ner företagandet helt och behöver sälja det snarast. [br][br]Velar mellan att sälja hela webbshoppen med lager, domän och hela rasket eller sälja bara lagret. Vet inte vilket som är lättast att få sålt... Behöver sälja snabbt!
2360
37
Attt sälja hela rasket om du nu ska lägga av hade varit min gissning för att få bäst betalt. Om företaget gått med underskott har du rätt att dra det mot tjänst. Hur gjorde du? Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1
Hej vi förmedlar överskott och avyttringar. Hör gärna av dig [url]https://just-in-time.se/avyttring-av-varulager[/url]
GUSTATEMPE

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.