Senaste inläggen

intressant

bra svar... 

Kategori: Affärsidéer

Moms/Omvänd moms

Hej!
Jag har nu sökt efter svar på detta ett tag, jag provar nu därför i detta forum.

Är fastighetsmäklarens uppdrag när han förmedlar en fastighet åt mitt AB en momsfri tjänst? Eller är det rentav omvänd moms?

Har någon ett svar så dela gärna med er!

Tack

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Söker en bra kunddatabas

Hej!

Jag behöver en kunddatabas som kan spara standarduppgifter som: Kontaktupggifter, händelser, typ av kund, dokumentera den löpande kontakten med mera.

En ganska standard databas är väl det jag söker. Dock bör den ha potential att kunna lagra många kunder. Det får gärna vara en gratis/open source programvara. Är villig att lägga...

Kategori: Allmänt

Ökad trygghet för egenföretagare i arbetslöshetsförsäkringen

Företagares sociala skyddsnät ska förbättras genom en utveckling av trygghetssystemen. Trygghetssystemen omfattar arbetslöshets-, sjuk- och föräldraförsäkringen. Förändringarna ska göra övergången mellan att vara anställd och starta eget företag enklare.

Arbetsmarknadsutskottet har behandlat de delar av förslaget som handlar om arbetslöshets...

Kategori: Nyheter

Ökad trygghet för egenföretagare i sjuk- och föräldraförsäkringen

Företagares sociala skyddsnät ska förbättras genom en utveckling av trygghetssystemen. Trygghetssystemen omfattar arbetslöshets-, sjuk- och föräldraförsäkringen. Förändringarna ska göra övergången mellan att vara anställd och starta eget företag enklare.

Socialförsäkringsutskottet har behandlat de delar av beslutet som handlar om sjuk- och f...

Förslag om enklare redovisning

I lagrådsremissen föreslås förenklingar av reglerna om bokföring, årsbokslut och årsredovisning.

Kravet på att årsredovisningen ska innehålla uppgifter om de anställdas sjukfrånvaro tas bort. Vidare tas kraven bort på att årsredovisningen ska innehålla uppgift om löner och andra ersättningar till anställda särskilt för varje land, uppgift om...

Sänkta egenavgifter för företagare

Riksdagen har beslutat att egenavgifterna för enskilda näringsidkare och delägare i handelsföretag sänks med 5 procentenheter. Dock högst 10.000 kr per år. Syftet är att göra det mer attraktivt att starta eget.

För att företagaren ska få lägre egenavgift måste beräkningsunderlaget för egenavgifterna överstiga 40 000 kronor. Han eller hon mås...

Starta eget i Turkiet/Alanya

Hej!

Jag har funderingar på att starta upp nått eget i Turkiet/Alanya. Funderar om det finns någon här som har goda tips och råd till mej?

från egna pengar till företagets kassa?

Kan man skriva en verifikation där man för över eget kapital till företagets kassa? Nu ligger jag massa minus i kassan och det kanske man egentligen inte kan?

Ändra i verifikation?

använder UniBas standard när jag bokför. Håller fortfarande på och lär mig för fullt och på vägen har det blivit fel...

Någon som vet hur man tar bort eller ändrar en verifikation?

skriva verifikation (nybörjare, hjälp!)

Jag har precis köpt ett bokföringsprogram som heter UniBas. Jag läste ekonomi för många år sen och trodde inte att det skulle vara så besvärligt det här. mest är det nog rädslan för att göra fel som sätter käppar i hjulet...

Min undran, när jag ska skriva in verifikationer på inköp av dator, för företagets bruk och inköp av färg, materialkos...

Hur gör man som författare?

Hej!

Jag är ny här och detta är min första kontakt med er. Hoppas ni har det bra.

Jag skulle vilja veta om en person som skriver en bok får man sälja den själv som privat person utan att starta firma eller måste han göra det?

Tack för svar.

Mvh.

The spanish world.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Revidering

Hej.
Jag undrar vad som händer om man bokfört fel på ett konto ex förb,invantarie och det skulle varit förbmaterial. Och detta gällde 2009, protesterar skatteverket eller är det mest intressant för dem att skatter och moms är rätt?Kostnaderna i ett företag och hur man fördelar de rätt på kontona är det mest intressant för företagaraen. Förstår s...

Många bra domännamn (e-handel m.m.)

Pga ändrad verksamhet säljes en rad olika domännamn, passande för e-handel m.m.

Passa på!

Kontakta mig för en lista.

Kategori: Till salu

tolk egenföretagare

Hej alla; Jag undrar om nån har erfarenhet om hur man börjar jobba eget som tolk. Jag behöver kunna veta vilka vägar ska jag ta för att kunna marknadsföra mig själv. Vilka som kan köpa mina tjänster utanför tolkförmedlingar som brukar köra via avtal med olika mydigheter och landstinget?

behöver hjälp !!!

det är så att jjag sitter och ska hjälpa en med hans bokföring och ha kört fast helt, kommer inte ihåg vad jag ska göra med fakturor från tex eon och övriga fakturor...
ska jag lägga dom som verifikationer eller som leveransfakturor???

och hur ska jag göra med hans hyror ?? han ha lägenheter han hyr ut...

tacksam för hjälp....

Resultatbudget och likviditetsbudget AB

Hej, jag är ny här och fundera i framtiden på att starta eget, innas dess så försöker jag lära mig alla grejer som en företagare ska kunna.
Jag försöker lössa en uppgift men förstår inte några grejer  :-\

Här är fallet

Hundhem AB ska sättas igång i början av nästa år.
Jag ska göra en planering för årets sex första månade...

Lördagsleverens?!

Behöver få ett litet paket levererat från Uppsala till Rättvik innan söndag!
Tips mottages med största tacksamhet!

(Skall sätta mig och ringa runt imorgonbitti, men tänkte chansa och fråga efter tips här redan nu. Kanske kan man få somna gott?...)

Kategori: Allmänt

Bokföringsprogram - även på papper?

Hejsan alla!

Om jag har ett bokföringsprogram, måste ändå allt ut på fysiskt papper eller räcker det med en sparad fil?

Tack på förhand!

Ricky

Branch vid registrering

Hej alla!

När jag registrerar ett företag, hur precis måste branchen/huvudsaklig syssla vara?
Jag vill ha frihet att handla med allt från knappnålar till rymdraketer...
T.ex. så kanske man handlar med varupartier eller konkurspartier och dom kan ju innehålla i princip vad som helst....

Tack på förhand!

Ricky