Senaste inläggen

Tillstånd att sälja elektronik från Kina

Hej,

Jag funderar att importera belysnings produkter för hemmet från Kina och sedan sälja via e-butik. Finns det någon särskild tillstånd man måste ansöka om?

Mvh Cuong Bui

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Behöver hjälp att hitta annonsplatser!

Hej!
Jag har lite idetorka och behöver friska hjärnors hjälp, och vart kan man finna bättre hjälp än här?

Jag har ett företag (http://www.stylingwebben.se) som behöver hitta nya ställen att annonsera på. Kortfattat säljer butiken LED produkter (lampor slingor etc) och bilstyling saker. Led slingorna kan även användas inom inredning.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Inredning på internet!

Hej!

Jag gör en kartläggning över svenskarnas e-handelsvanor när det gäller inredning. Med detta som syfte har jag sammansatt en enkät.

Svara gärna på enkäten och skriv era synpunkter (om ni har några) här!

Enkäten tar bara ett par minuter.

Tack!

Enkäten:
http://www.kwiksurveys.com/online-survey.php?surveyID=H...

Kategori: E-handel

HJÄLP!!!! Bokföring!

Jag är i stort behov av HJÄLP!!! :blink Ska snart starta en liten enskild firma, och har kört fast lite när det gäller bokföringen. Är verkligen nybörjare inom detta området.
Hoppas ni som vill och har möjlighet att hjälpa mig🙂 Ni skulle göra min dag🙂

Tack på förhand,

Bobo 😃

1.)

Ponera att jag tar...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med NE-blankett

Jag fick en förfrågan om att skicka in en ny NE-blankett eftersom min tidigare inskickade blankett tydligen saknades (skickades in elektroniskt)... . Hur som helst. Fick lite (mycket) huvudbry över vad & hur mycket som egentligen ska fyllas i. Startade företaget vintern 2009 & har därför bara två månader att analysera. Hade vid årets slut ett under...

Frågor om Aktiebolag (AB)

Hej,

När jag ska till att starta upp mitt företag skall jag starta det som ett Aktiebolag (AB). Under det första året sedan uppstarten hade jag tänkt att arbeta vid sidan av företaget för att dels få se hur ekonomin byggs, samt att jag har en säker inkomst.

Det jag ville få reda på är om detta är möjligt? att ansöka om FA-skatt är ju...

Kategori: Allmänt

Importera från USA utan att lyfta momsen?

Hej,

En liten andel av mina produkter tar jag hem från USA. Tillsvidare har jag betalt dessa varor privat.....för att komma igång. Om man inte bryr sig i att lyfta momsen, kan jag bokföra totalkostnaden för inköpet på företaget och ange 0%moms(alltså jag lyfter ingen moms även fast jag betalt det)?

Vid försäljning anger jag 25% moms s...

Kategori: Företagande över gränserna

Ökning av kapital genom försäljning av fastighet - Tillskott till AB

Jag har en liten fundering på om man kan sälja en fastighet till sitt bolag till ett mycket lägre värde än det marknadsmässiga pga:
Bolaget har på flera år inte bedrivit någon verksamhet och därmed bara sjunkit i värde pga kostnader, bla för revision.
Ex:
Aktiekapital 100.000, -Balanserad förlust ~100.000 =0

Om jag nu säljer min pri...

a

a

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Utdelning i AB, belopp? skatt?

Hej,

Hur mycket kan jag ta ut med låg skatt i utdelning i ett AB?

Exempel,
Bolaget gör en vinst med 200 tkr.
Hur mycket kan jag utdela i form av aktieutdelning?
Skatt?
Finns det några förutsättningar för att kunna dela ut?

Tacksam för svar.

//JG

Rädda bokföring kring gymkort

Hej,

Nu har jag gjort klassikern att köpa ett gymkort på firman (enskild sådan) i tron om att det var avdragsgillt. Efter lite googlande märkte jag att så inte var fallet.

Men, går det att bokföra det på något snyggt sätt så att skattmasen förstår att jag inte vill ha det avdragsgillt? Dvs, kan jag bokföra det på något "skenkonto" som...

Söker: Webbutvecklare / företag för att ta fram webbshop (med specifikationer)

Hej,

Vi söker ett företag, eller person(er) som kan utveckla  en open source webbsop (samt lägga till övriga krav) eller bygga en från grunden. Vi är öppna för förslag, om det blir en open source lösningen kan det vara t ex  magento, prestashop med mera.

Vi söker en del saker som inte brukar vara i en ehandelslösning, och vill...

Kategori: Söker/eftersöker

Har jag fått falska fakturor?

Jag är rätt ny på detta med företagande och har drivit enskild firma i några månader nu. Såhär ser min process ut när jag ska beställa:

1. Jag får en PROFORMA Invoice från säljaren
2. Jag går och betalar in pengarna via Western Union
3. Jag betalar moms och tull när paketet har anlänt

Allt är ok, men det som bekymrar mig lite är...

Bokföra nytt huslån

Hej,
Jag har en enskild firma och har tagit ut ett nytt huslån på ett av husen som ingår i firman. Hur ska jag bokföra det här nya lånet? Jag tror att jag ska använda mig av 2399 Kredit men med vilket konto ska jag debitera? Jag kan ju inte använda mig av Kassa eftersom jag inte har fått några kontanta pengar av banken.

Rabatter från lokala företag

Vad tror ni om detta?

----------------------
En tidning med rabattkuponger från lokala företag. Företagen får annonsen gratis mot att de har något form av erbjudande (med ett värde över 25 kr).

Tidningen kostar 50 kronor och kommer ut en gång i månaden. Erbjudandena kan förändras eller vara lika från månad till månad, allt beroende...

Kategori: Affärsidéer

Humor och entreprenörskap

Jag vill bara tipsa om tre roliga reklamklipp med entreprenörskap som tema:

http://www.youtube.com/watch?v=lddbky7wr_w
http://www.youtube.com/watch?v=sFPdC0hHGuc

Kategori: Off Topic

Behöver man bokföra när en vara gått sönder?

Hej. Jag är rätt ny på detta med bokföring och har drivit min enskilda firma sen några månader tillbaka.

Jag säljer bland annat lysrör och cirka 3-5% av alla som kommer från leverantören är trasiga. Eftersom det är småsummor det rör sig om så brukar jag bara slänga de trasiga.

Men nu slog någonting mig i huvudet.. måste man på något...

Mindre säjlbolag söker uppdrag

Mindre säljbolag på uppstart söker uppdrag.

Skriv till:

smartcallTB@gmail.com

Kategori: Söker/eftersöker

Kan man överklaga bolagsverkets namnbeslut???

Jag ska starta ett AB inom ett nytt område där det inte finns så många privata företag ännu. Detta bolag ska vara RIKSTÄCKANDE med ett nätverk som utför tjänsterna.

Nu när jag ska registrera det hos Bolagsverket så har jag stött på problem, för det företagsnamn jag vill ha, finns det en enskild näringsidgare med ett väldigt snarlikt namn...t...

Kategori: Allmänt

Försäljning utomlands

Hej,

håller precis på att ta över en verksamhet där jag har vissa begränsningar.
Jag får inte sälja produkten i Sverige och behöver säljresurser utomlands.
Antingen behöver jag starta ett nytt varumärke eller använda det varumärke jag producerar i min fabrik för en stor koncern.
Varumärket som redan finns är inte känt utomlands men...

Kategori: Företagande över gränserna