Varumärkesskydd

23
Jag har drivit ett företag sedan i vintras som enskild firma. Runt årsskiftet kommer jag ombilda företaget till AB tillsammans med en kollega.

Jag planerar nu i dagarna att ansöka om ett varumärkesskydd. Kommer varumärket automatiskt följa med mig när företaget blir ett AB? Måste jag söka på nytt? Blir min kollega automatisk delägare av varumärket vid AB?

Bör jag istället vänta med ansökan till omvandlingen?

Vad tror och rekommenderar ni?

Tack på förhand.

23
Är det någon som kan hjälpa mig?
2066
22
Börja med syfte - varför vill du söka varumärkesskydd?[br]Den som söker skyddet är den som äger det om det beviljas, det följer inte automatiskt med någonstans. Du kan överlåta eller sälja det till ett AB, vet inte exakt vad du måste fylla i, borde gå att leta upp på prv's webbsida.[br]Ett AB är en egen juridisk person och kan således inneha ett eget varumärke, aktiebolaget blir då ägare av varumärket, det är inte knutet till er som personer på något mer vis än att ni är ägare av aktiebolaget. Om ni säljer aktierna stannar det kvar i bolagets ägo.[br][br]Funderat på att ringa PRV direkt och fråga istället för att sitta och vänta på att någon annan ska svara?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.