Köp av företag låna pengar med liten kontantinsats
Har fått en möjlighet att köpa ett företag. Det ger en bra omsättning och har mycket bra potential inför framtiden och med minimalt med extrajobb går det öka upp omsättningen yterliggare med ca 20% utan att i princip tillföra några som helst kostnader. Det som är ett problem med företaget är att det sitter på en hel del tilgångar i form av marken det står på. Som säkerhet oklanderlig men det ökar på köpesumman av företaget ganska rejält. Säljaren önskar ca 30miljoner för företaget. Efter mycket beräkningar så går det idag utan problem att få ut så pass mycket vinst att räntan på detta belopp går betala. Med ökad omsättning kan även en bra ammortering ske vilket jag hoppas ska kunna ske inom ca 1 års tid. För framtiden (5-årsplan)går det även utvidga denna verksamhet ganska rejält vilket kommer öka omsättningen rejält och med det även lönsamheten och då givetvis möjligheten att amortera rejält. Problemet är att jag har en mycket begränsad möjlighet att lägga in pengar kontant utan skulle vilja låna till en mycket stor del av köpesumman. Som det ser ut nu har jag ca 2% av beloppet kontant + att jag har möjlighet att under ett års tid få min försörjning tryggad, dvs jag behöver inte ta ut lön på ca 1 års tid vilket också borde vara värt en hel del pengar. Kostnaden för nuvarande ägare i bolaget är ca 4-500000. Frågan är hur en bank ställer sig till detta? Säkerhet för hela lånesumman finns i det som bolaget äger idag så jag tycker deras risk är minimal men är dem ändå villiga att låna ut en så pass stor summa pengar till någon med så begränsad kontantinsats?