egen uppsägning, uppsägningstid!?

13
1
Hej hej!

Hoppas någon kan ge mig svar även om detta kanske inte är rätt forum

Är på väg mot ett egetföretagande(ska bli delägare i redan existerande företag) i alla fall, jag vill avsluta min nuvarande anställning så fort jag kan för att kunna dra igång på riktigt! När jag blev "fast" på min nuvarande arbetsplats fick jag och min kollega skriva på avtal om 3 månaders uppsägning. Detta avtal gällde endast detta och "stacks under näsan" på oss med uppmaningen SKRIV UNDER" Från vissa håll har jag nu förstått att detta inte gäller, från andra håll att det gör det visst. Så jag vill veta vad som gäller.

Lite fakta: VI har inget kollektivavtal, inga årliga lönehöjningar eller andra förmåner. Det enda som avtalet gällde var uppsägningstid vid egen uppsägning.
Inget annat, inget som gav något tillbaka till oss arbetstagare. Avtalet gynnar således bara arbetgivaren då jag är skyddad av LAS i fråga om uppsägning.
Vad jag då förstått från olika håll är att avtalet inte gäller när det är envägs eller lite hårt beskrivet, ett "slavkontrakt". Utan att ett avtal som detta måste ge tillbaka till den anställda för att vara giltigt. Hur är detta egentligen? Min flickväns far som är personalchef inom en statlig myndighet hävdar att det inte är korrekt och att jag bara kan gå på en månad enligt LAS

Så snälla, hjälp mig reda ut detta så jag vet vad jag har att vänta oavsett om det är bu eller bä 🙂

Mvh Uffe




1165
Tre månaders uppsägningstid är fullt normalt, och blir väl svårt att komma ifrån. En rättslig process tar längre tid...
Ninnie
Tre månader fullt normalt, håller med tidigare svarare. Däremot brukar man kunna förhandla. Ingen vill behålla och, läs betala för arbetskraft som redan har lämnat företaget mentalt. Så ta en diskussion med din arbetsgivare om hur mycket tid det behövs för att avsluta och överlämna. Och kom ihåg, det kan vara bra att ha en bra relation med dem efteråt även om du inte verkar ha trivts där.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.