När kan jag starta AB utan revisor?

11
Lagen träder i kraft 1:a november.

Med förutsättning att jag uppfyller kraven på att inte ha revisor skulle jag gärna vilja veta när/om jag kan starta ett aktiebolag med möjligheten att:

- slippa revisor och
- börja köpa in inventarier/varor och sälja varor under november och december 2010?

Är detta överhuvudtaget möjligt eller måste jag oavsett vilket vänta med att driva verksamheten fram till den 1:a januari 2011 och jag vill slippa revisorn?

--

Sedan en annan liten fråga: hur lång tid innan måste man börja starta upp AB, dvs. skicka in papper mm. innan man får klartecken att köra igång?

Kan man t.ex. starta skicka in papper redan nu med sätta startdatumet från 1:a november eller 1:a januari?
394
1
Ja du får vänta till den 1 november med registreringen av ett nytt AB för att kunna utesluta en godkänd revisor. Beslut om att inte ha någon revisor får inte tas före första dagen på det räkenskapsår som påbörjas närmast efter 1 november 2010. [br][br]Där är några krav som måste underskridas för att bolaget ska klassificeras som mindre. Två av följande tre under 2 år i sträck:[br]   [br]    * fler än 3 anställda (i medeltal)[br]    * mer än 1,5 miljoner kr i balansomslutning.[br]    * mer än 3 miljoner kr i nettoomsättning[br][br]Det innebär att alla nystartade privata bolag inte kommer att omfattas av revisionsplikt under de första två åren. [br][br]Det går att ha ett första förlängt räkenskapsår 1/11 2010 - 31 /12 2011.[br][br][br]
Ulf Bjarme
11
[quote]Det går att ha ett första förlängt räkenskapsår 1/11 2010 - 31 /12 2011.[br][/quote][br][br]Tack för detta svaret Ulf Erik![br][br]Så med förlängt räkenskapsår kan jag både starta företaget i november och slippa revisor - det är kanon![br]
632
3
[quote author=elektronen link=topic=7703.msg35313#msg35313 date=1284298988][br][quote]Det går att ha ett första förlängt räkenskapsår 1/11 2010 - 31 /12 2011.[br][/quote][br][br]Tack för detta svaret Ulf Erik![br][br]Så med förlängt räkenskapsår kan jag både starta företaget i november och slippa revisor - det är kanon![br][br][/quote][br][br]Stämmer, och det är väl att rekommendera. Men så länge räkenskapsåret börjar i november eller senare så kan du också välja ett förkortat räkenskapsår och ha bokslut 0430, 0630 eller 0831.[br][br]Vissa verksamheter kan ju passa bättre med andra bokslutsdatum än i december. Tex om man har en väldigt säsongsbaserad försäljning så är det ju dumt att ha bokslutsdatum mitt i högsäsong.
11
[quote author=krjh link=topic=7703.msg35316#msg35316 date=1284304947][br]Vissa verksamheter kan ju passa bättre med andra bokslutsdatum än i december. Tex om man har en väldigt säsongsbaserad försäljning så är det ju dumt att ha bokslutsdatum mitt i högsäsong.[br][/quote][br][br][br]Så sant. Bra tips, det skall jag tänka över, mycket annars att göra under jul ju.[br][br]Skall också koll aom allt detta gäller om man köper en lagerbolag istället. Kanske smidigare att låta någon sköta denna uppstart ...
11
Låt säga att räkenskapsåret slutar 31/12-11, hur lång tid efter det har man för att lämna in bokslut och allt? Är än så länge ganska grön på detta ...
632
3
Sista deadline för att årsredovisningen ska vara inne hos bolagsverket är 7 månader efter avslutat räkenskapsår. [br][br]Men du blir nog inte så poppis hos revisorn om du kommer in i juli.[br][br]Men det är i alla fall ingen panik...
394
1
Hur kan du tänka att det är klokare att köpa ett lagerbolag för ca 4000 kr när du med e-legitimation för 1900 kr själv kan registrera ett AB med tillhörande dokument (finns färdiga att ladda ner) hos bolagsverket?[br][br]Jag trodde vi pratade om revisorslöst AB då man själv eller med hjälp av en redovisningskonsult (halva timkostnaden jämfört med en revisor) sammanställer och skickar in årsredovisningen. [br][br]Detta ska skickas in[br][br]    * årsredovisning som ska bestå av förvaltningsberättelse, resultaträkning,    balansräkning, och noter[br]    * fastställelseintyg[br]    * bolagsstämmoprotokoll – om stämman beslutat om vinstutdelning.[br]
Ulf Bjarme
632
3
Givetvis pratade vi om det. Var jag som tänkte på vad vi diskuterat tidigare i tråden.
2360
49
Ett annat alternativ kan vara enskild firma. Det har sina fördelar, men det kanske du känner till.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
11
[quote author=Ulf Erik link=topic=7703.msg35327#msg35327 date=1284322437][br]Hur kan du tänka att det är klokare att köpa ett lagerbolag för ca 4000 kr när du med e-legitimation för 1900 kr själv kan registrera ett AB med tillhörande dokument (finns färdiga att ladda ner) hos bolagsverket?[br][/quote][br][br]Ja, jag såg ett pris på 1995 från vissa bolag och då jag är bortrest under november vilel jag bara försäkra mig att allt blir klart då jag kommer hem och tänkte på den kortaste vägen att ta rent tidsmässigt. Men kanske det är så enkelt och jag ordnar det själv. Skall ringa till Bolagsverket och fråga om man kan skicka in papper redan i oktober och beslutet / starten av företaget kan ske direkt i början av november. Vill verkligen ha beslutet inom de två första veckorna i november, då jag sedan är bortrest någon vecka och kommer nog inte kunna kolla posten som kommer hem.[br][br][br][quote author=Ulf Erik link=topic=7703.msg35327#msg35327 date=1284322437][br]Jag trodde vi pratade om revisorslöst AB då man själv eller med hjälp av en redovisningskonsult (halva timkostnaden jämfört med en revisor) sammanställer och skickar in årsredovisningen. [br][/quote][br][br][quote author=krjh link=topic=7703.msg35326#msg35326 date=1284321683][br]Sista deadline för att årsredovisningen ska vara inne hos bolagsverket är 7 månader efter avslutat räkenskapsår. [br][/quote][br][br]Redovisningskonsult  kommer det bli. Ja, min tanke bara var just vilket räkenskapsår man skall ha. krjh fick mig att tänka lite på datum, då just i slutet av december är det alltid fullt, e-handeln toppar för många då. Men nu när jag vet att man har några månader på sig, så är det ju inga problem. Det finns gott om tid i början av året för det mesta.[br][br][br][quote author=lars arenander link=topic=7703.msg35333#msg35333 date=1284332689][br]Ett annat alternativ kan vara enskild firma. Det har sina fördelar, men det kanske du känner till.[br][/quote][br][br]Nja, finns det fördelar? :) Kanske det finns, har drivit EF många år nu, men för ny verksamhet vill jag ha AB, då många nog anser att det är mer "seriöst". Tror kunderna tror det, även om det i grund och botten inte är det. Dessutom vill jag skilja denna verksamhet från min enskilda firma.[br][br]Uppskattar verkligen tipsen jag har fått av er alla. Det är en del tankar som snurrar nu ... tack![br][br][br][br]
2360
49
Om du fortfarande ha firman kan du driva den vidare med nya saker. Själv startade jag min firma på 60-talet. Att det skulle vara mindre seriöst med firma kan jag inte hålla med om. Jag har sett ett flertal som inte vågar riskera något och då startar AB. Varför........ Jag vet, jag har suttit och dömt i dessa AB.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
11
lars arenander , håller med dig, men tydligen finns det många som handlar på nätet som anser sig vara mer "säkra" att köpa om man tydligt ser att det är ett AB som driver sidan. Har diskuterats på olika forum. En illusion, ja, men tyvärr är det så.
394
1
Du kan upplysa oss andra på forumet vad Bolagsverket svarar om eventuell möjlighet till en tidigare ansökan än 1 november med bolagsbildningen enligt de nya reglerna.[br][br]En annan fördel med ett AB är att verksamheten enkelt kan säljas i ett färdigt paket.
Ulf Bjarme
11
Ringde och frågade. [br][br]Om jag ansöker om AB på nätet, innan den 1:a nov. med BankID, skall jag skriva som meddelande att ärendet skall först behandlas den 1:a november för att slippa revisor. Då kommer de göra en anteckning och lägga den på hög fram till 1:a november.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.