Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Toppskribent
2066
22

Inköp av programvara från annat EU-land

Vad gör jag med ett inköp av en programvara (licens) från ett annat EU-land?
Det anses vara en informationstjänst då programvaran levereras elektroniskt (nedladdning) så det borde bli 2614/2645. Kostnaden hamnar över gränsen för avskrivning (ca 60k), men anses det vara en tjänst så den ska kostnadsföras direkt (5420) eller ska det läggas upp som en tillgång/inventarie (1040)?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Flitig skribent
632
3
Hur länge gäller licensen?
Toppskribent
2066
22
Ingen tidsbegränsning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Engagerad medlem
394
1
Bokföringsnämnden skriver i uttalande 88:16 följande:

"BFNs bedömning

Utgifter för dataprogram hos den slutlige användaren skall som huvudregel kostnadsföras löpande. De skall m a o som regel inte hänföras till datorinvesteringen.

Enligt 17 § andra stycket BFL får utgifter av det här slaget i vissa fall aktiveras. Som villkor gäller att de är av väsentligt värde för företaget i framtiden. Detta är som regel alltid fallet då förvärvade standardprogram anpassas i företaget liksom vid utveckling av skräddarsydda program. Även standardprogram som inte anpassas i företaget kan dock vara av väsentligt värde för företaget i framtiden. Som en allmän riktlinje för bedömningen av om utgifter för ett dataprogram kan aktiveras bör enligt bokföringsnämnden gälla att dataprogrammet har en beräknad ekonomisk livslängd överstigande tre år. Angående de närmare villkoren för en aktivering och hur avskrivningar skall ske på aktiverade utgifter, se punkt 12-20 i BFNs rekommendation om redovisning av forsknings- och utvecklingskostnader (BFN R 1).

Aktiverade utgifter för dataprogram skall redovisas under balansposten Oavskriven utgift, som avses i 17 § andra stycket BFL. Den bör rubriceras Dataprogram.

Detta uttalande skall tillämpas för räkenskapsår som påbörjas fr o m 1989-01-01. Uttalandet ersätter BFNs anvisning nr 18 (KFS 1982:12; BFN:18) som därmed upphör att gälla."

Ulf Bjarme
Toppskribent
2066
22
[quote author=Ulf Erik link=topic=7707.msg35291#msg35291 date=1284222610]
...får utgifter av det här slaget i vissa fall aktiveras.
[/quote]

Kan jag tolka detta som att det är frivilligt och att jag kan välja att ta upp kostnaden direkt istället?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Engagerad medlem
394
1
Så känner jag också att man kan tolka texten - dvs direktavdrag - när det gäller inköp av standardprogram med en begränsad ekonomisk livslängd.
Ulf Bjarme
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.