Jag har länge gått i tankarna kring att jag vill starta ett företag då jag vill vara egen och inte ha någon att svara för, förutom mig själv.
Det jag tidigare har kommit på kostar väldigt mycket då det krävs otroliga summor i form av reklam för att företaget öht skulle skapa några intäkter.
Men nu i dagarna har jag funderat mycket kring arbetslösheten och främst hos ungdomar, dessutom funderat kring att använda mig av ungdomar under 20 år.
Principen är enkel och vet ej om den ens fungerar, men då det ekonomiskt sett inte kommer att kosta mig personligen alltför mycket i början.
Idén är att anställa någon/några ungdomar för enklare hushållsarbeten. Vi talar nu om gräsklippning, skottning, ogräsrensning, vedklyvning etc dessutom komplettera med eventuell städning samt montering av tex IKEA-möbler, då mer inriktad mot äldre.
Det enda jag då kommer tillhandahålla är alltså arbetskraft och inget mer, kunderna har alla redskap hemma bara att de behöver hjälp.
I och med att jag skulle använda mig av ungdomar är arbetsgivaravgiften från min sida mycket lägre än vad den skulle vara om jag var äldre, jag kan dessutom påtrycka om att de kan dra av 50% i och med ROT, samt att jag är redo att ge de jag väljer att anställa en relativt hög lön samt ge kunderna det så billigt som möjligt.
Detta gör att det inte blir mycket pengar över, men vad jag endast kommer stå för är mellanhandeln mellan kund och mina anställda, vara en slags centralstation i och med detta behöver jag personligen inte mycket pengar för det jag gör.
Tänker att jag kan ge ungdomarna ca 70-90 kr/h för det de gör, som självklart är baserad på hur mycket jobb de får med en arbetsgivaravgift på 15,49% vilket om jag ger 75 kr/h blir 87 kronor i runda slängar.
Är det något jag saknar i avgiftsform för en anställd?
Om jag då tar 150-200 kronor/h för tjänsten, vilka de sen kan dra av 50% i och med ROT.
Denna tjänst hade jag tänkt att erbjuda i en mellanstor stad med ca 50 000 invånare med ganska mycket villor.
Så vad tror ni människor där ute? Har ni några konkreta tips och något som kan hjälpa mig på vägen och faktiskt ta tag i det hela?
Några tips gällande prissättningen? Hur pass mycket/lite får det vara för att vara lockande? Ska "ungdomarna" ha lägre lön och kunden få det billigare? Hur mycket vore lagom för mig själv att plocka ut som lön?
Är det smart att inte ha något faktiskt kontor utan bara ta emot de "anställda" hemma?
Hur är det som en privatperson, vill man hyra in ungdomar till dessa jobb, eller känns det som om man vill ha en vuxen?
Blev ganska mycket på samma gång, men vore trevligt med lite respons och kritik på detta.
Mvh
Affärspojken