Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
2

Köpa boende med vinstmedel i stället för skattat kapital?

Hej,

Jag driver ett AB i Stockholm som konsult. I takt med att balanserade vinstmedel ökar i företaget och den privata önskan att flytta till större bostadsrätt också finns har jag funderat på om det vore en bra ide att använda de "bolagsbeskattade" balanserade vinsterna i AB't till att köpa eller bli delägare i en bostadsrätt för att därigenom få mer för pengarna, så att säga. Alternativet vore annars att skatta på vinsten och köpa för det lilla som blir kvar....

Jag är väl medveten om att juridisk person inte alltid får förvärva en bostadsrätt.

Men hur som helst,
1. Vore det en bra ide att låta företaget köpa/bli delägare i lägenheten? Jag som privatperson skulle då behöva skatta för förmånen. Vad är nackdelarna med detta?
2. Eller är det trots allt bättre att ta ut vinsten från företaget och betala skatt på den för att med återstoden finansiera bostadsköpet?
3. Eller ett tillägg/variant på 2an ovan: Köpa en större lägenhet och delfinansiera den genom att som privatperson hyra ut en del av lägenheten (som kontor) till företaget till marknadshyra och därmed få in pengar så att det täcker räntorna och delen av månadsavgiften.

Inte helt lätt fråga att svara på kort, det förstår jag, men någon kanske kan göra ett försök?

Om någon kan tips om bok/publikation där jag kan läsa mer om detta vore jag tacksam.

Hälsningar
Mattias
Engagerad medlem
394
1
Ulf Bjarme
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.