Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
34

Bokföring av inköp av tjänster?

Hej

Mitt AB betalade en konferens faktura bestående av logi och mat (både 12% och 25% moms således). Hur bokför jag detta på korrekt sätt? Jag kommer fakturera kunden på hela beloppet. Tänkte göra det i form av ett utlägg på nästa faktura.

Kan det bli rätt att använda
D4425
D2641
K2440

Tacksam för tips & hjälp!
Toppskribent
2066
22
4425 heter "Inköpta tjänster i Sverige, omvänd skattskyldighet, 25%" hos mig, men kontogrupp 40xx-45xx är fria i BAS-kontoplanen att användas som man vill så det beror på hur det är upplagt i ditt program.

Om du tänker göra det som ett utlägg får det inte räknas in i din omsättning och du får inte avdrag för moms. Du anses bara förmedla varan och i princip är det ett lån från dig till din kund.

Nu kanske du inte menade ett utlägg i moms- och skatterättslig bemärkelse, utan bara att du köper in tjänsten och säljer den vidare till kunden? I så fall hade jag bokfört det som vilket inköp som helst som är tänkt att säljas vidare (4010, 4011, etc) och sedan fakturerat kunden med eller utan påslag (vidarefakturering).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.