Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
7

Fyra frågor

Hej tack för ett fantastiskt forum.

Jag är ganska nystartad konsult och har mitt kontor hemma, jobbar i kontoret varje dag med vissa avbrott för kundbesök och andra ärenden.

Fyra snabba frågor:

1. Vill köpa en bil till företaget som jag bara använder till jobbrelaterade resor. Kan jag det? Kommer jag att förmånsbeskattas ändå? (Jag har en bil privat)
2. Kontoret har jag hemma och försöker uppfylla de krav de finns från SKV. Vad innebär det i praktiken? Skall mitt företag betala mig hyra? Räknas hyran som en inkomst för mig.
3. Vill omvandla min enskilda firma till AB,  ang. aktiekapital: Måste jag ta ut 50000kr i nettolön för att stoppa in i AB eller finns det smartare sätt?
4. Prognosen för året är god och kommer antagligen landa på ~1 mkr i intäkter för de första 12 månaderna. Några bra tips på hur de skall disponeras för att minimera skatter och avgifter?

/KW
Toppskribent
1165
16
1: Det går bra att ha firmabil, men var noga med körjournalerna och kom ihåg vilken bil som tankas med vilken bensinkort. Jag tror inte att du tänker fuska, men det kan vara bra att veta att en revisior på Skatteverket i sin första lektion lär sig att jämföra körjournalen med tankkvitton.

2: Den hyra som företaget betalar till dig tar du upp i din privata deklaration som inkomst av kapital.

3: Det lättaste är att du startar ett AB och puttar in 50.000kr där, sedan köper det aktiebolaget din enskilda firmas inventarier och liknande. Blir det jobbigt att få fram 50.000kr genom lön, så låna det av banken en månad privat medan du mekar till alla transaktioner.

4: Att göra slut på pengar är ett angenämt problem, och i ett AB kan man alltid representera lite för sina kunder. Även om det inte är avdragsgillt mer än till vissa delar så betalar ditt företag bolagsskatt på resten. Se över vilka möjligheter till pensionsavsättning du har, det kan i princip varenda försäkringsmäklare räkna på. Utbildning är också en rätt så tacksam post liksom resor till mässor och liknande.
Toppskribent
2361
49
Swetrot har alltid bra råd att ge och brukar ofta  fylla i åt mig.
Man kan även köra med firmabil vid 10 tillfällen och högst 1000 mil sammanlagt.
Du får dra kostnaderna för den uthyrda delen.
Att ombilda till AB har sina nackdelar.
Att ha företag i Lettland/Riga gör att du får behålla mycket mer, (under vissa förutsättninga) Ekonomistyrning överhuvudtaget är att rekommendera vilket sparar ofatntliga summor som annars skulle gå i skatt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Nykomling
7
Tack för svaren.

[quote author=swetrot link=topic=7735.msg35385#msg35385 date=1284549918]
2: Den hyra som företaget betalar till dig tar du upp i din privata deklaration som inkomst av kapital.
[/quote]

[quote author=lars arenander link=topic=7735.msg35389#msg35389 date=1284551437]
Du får dra kostnaderna för den uthyrda delen.
[/quote]

Jag förstår inte, väljer jag själv, antingen dra av i deklaration eller betala hyra och moms och skatt?

[quote author=swetrot link=topic=7735.msg35385#msg35385 date=1284549918]
3: Det lättaste är att du startar ett AB och puttar in 50.000kr där, sedan köper det aktiebolaget din enskilda firmas inventarier och liknande. Blir det jobbigt att få fram 50.000kr genom lön, så låna det av banken en månad privat medan du mekar till alla transaktioner.
[/quote]

Ok jag förstår att jag kan låna på banken privat och sedan använda som aktiekaptial. Men vad gör jag med skulden? Den kräver i slutändan ändå att jag tar ut 50000 i lön för att betala? Eller följer skulden med in i AB:et på nåt sätt?
Om du har tid och möjlighet får du gärna förklara lite mer utförligt.

[quote author=lars arenander link=topic=7735.msg35389#msg35389 date=1284551437]
Att ombilda till AB har sina nackdelar.
Att ha företag i Lettland/Riga gör att du får behålla mycket mer, (under vissa förutsättninga) Ekonomistyrning överhuvudtaget är att rekommendera vilket sparar ofatntliga summor som annars skulle gå i skatt.
[/quote]

Att ha företaget utomlands känns spontant väldigt komplicerat och kanske lite på gränsen rent moraliskt. Jag har ifs en hel del utländska kunder, men merparten av inkomsten är från svenska företag.

Hur menar du att AB skulle vara negativt för mig?
Flitig skribent
632
3
Angående hyran:

Företaget får dra av kostnaden.
Privatpersonen tar upp det som en intäkt i deklarationen.
Om vi nu pratade AB?

Om du startar ett aktiebolag och sätter in 50 000 i aktiekapital så blir det ungefär som ett lån från dig till bolaget. De 50 000 kr är ju inte bolagets, det är dina privata. Men företaget lånar dem så länge som du driver företaget. Om du någon gång vill avveckla företaget så innebär det ju att du kan få tillbaka de 50 000 kr som du satsat från början. Under förutsättning att företaget inte har gjort förluster.

Jag tror att ett aktiebolag är precis rätt för dig och jag skulle inte krångla till det med utlandsbolag, men om herr Arenander ger dig ett bra pris på konsultation så kanske det skulle vara lönsamt, vad vet jag? Men jag skulle inte göra det personligen.
Toppskribent
1165
16
[quote author=Kraftwerk link=topic=7735.msg35393#msg35393 date=1284554403]
Ok jag förstår att jag kan låna på banken privat och sedan använda som aktiekaptial. Men vad gör jag med skulden? Den kräver i slutändan ändå att jag tar ut 50000 i lön för att betala? Eller följer skulden med in i AB:et på nåt sätt?
Om du har tid och möjlighet får du gärna förklara lite mer utförligt.

[/quote]

Vad jag menade var att det kan bli enormt dyrt att plocka ut lön så att man får 50 papp över om man hamnar över brytpunkterna för statlig skatt och värnskatt. Ibland har man inte ens så mycket pengar löst i bolaget. även om det kanske är ett mindre problem för dig. Då kan det vara riktigt lönsamt att låna lite pengar över årsskiftet, periodisera vad som går i den enskilda firman, sälja egendomen där så billigt det går för att få ned resultatet, och sedan efter årsskiftet lösa upp periodiseringen, och betala tillbaka till banken.

Eller vänta tills man kan göra en aktieutdelning och betala igen lånet då, men det tar ofta lite för lång tid för att det skall bli riktigt lönsamt.
Toppskribent
2361
49
Att ha ett Lettiskt AB är mycket luckerativt under vissa omständigheter och särskilt nu. Men det passar inte alla. Man måste använda sig av flera parametrar för att få optimal avkastning på sina pengar. Om målet är att få så mycket fritid som möjligt så gör man på ett sätt. Är man arbetsnarkoman gör man på ett helt annat sätt. Många som träffar mig är ledna, att de inte träffade mig tidigare. då de förlorat stora belopp som gått upp i rök på grund av okunskap. Eventuellt kan jag ta ett eller två uppdrag nästa år och 4 uppdrag år 2012.
Nykomling
7
Återigen stort tack för alla svar

Ok jag tror jag förstår; aktiekapitalet tillskjuter jag själv till företaget. Då har jag rätt till att göra ett uttag på motsvarande summa vid ett senare tillfälle. Och eftersom jag efter första betalda fakturan på AB:et får nya inbetalningar så kan jag göra ett uttag utan att förbruka aktiekapitalet.

Det är fruktansvärt mycket bättre än att skatta bort en halv förmögenhet. Tack för det tipset  😃

Lettiskt bolag är inte aktuellt, men Lars du får gärna länka till mer info (eller skriva här i forumet). Jag likt många andra förstår att det säkerligen är lägre skatter och avgifter i andra länder. Men som jag förstår det så är reglerna stenhårda, för att kunna utnyttja lägre skatt måste man vara bosatt i det landet till större delen, eller?

Toppskribent
2361
49
Det finns flera vägar att gå och en är att var bosatt där vilket ger ungefär 850´över på 1 million men det går att få än mer lönsamhet. Det finns även andra något mindre lönsamma sätt men i jämnförelse med svenskt överskott är det himmelskt. Det är med andra ord hur man vill leva. Jag ser till hela biten och att gå in på detaljer för en person skulle skada en annan om jag sa si eller så. Svenska skattelagar är svåra för inhemsk personal på skv har jag märkt för fråga efter fråga måste man inhämta juridiskt kompetens för att besvara mina frågor. Själv har jag tjänat några millioner på min kunskap mot myndigheter. De jag hjälpt verkar mer än nöjda vilket är min stora drivkraft att fortsätta. På måndag blir det att fortsätta att börja läsa in nya förändringar som kommer att ske efter valet.
Toppskribent
1324
5
[quote author=Kraftwerk link=topic=7735.msg35419#msg35419 date=1284582311]
Återigen stort tack för alla svar

Ok jag tror jag förstår; aktiekapitalet tillskjuter jag själv till företaget. Då har jag rätt till att göra ett uttag på motsvarande summa vid ett senare tillfälle. Och eftersom jag efter första betalda fakturan på AB:et får nya inbetalningar så kan jag göra ett uttag utan att förbruka aktiekapitalet.

[/quote]

Se aktiekapitalet som samma sak som när du köper Scania Aktier på börsen.
Du använder dina privata pengar för att handla. En enskild firma kan inte äga aktier.
Du får vinstutdelning om företaget går bra och när du säljer/avvecklar företaget får du tillbaks dina pengar om nu aktien/företaget gått bra.
Den stora skillnaden är ju däremot att du själv är ordförande och VD för bolaget.

Hans
Toppskribent
1104
146
[quote author=Kraftwerk link=topic=7735.msg35419#msg35419 date=1284582311]

Det är fruktansvärt mycket bättre än att skatta bort en halv förmögenhet. Tack för det tipset  😃
[/quote]

Nej, jag tror inte att du riktigt förstod.

De 50.000 du satt in som aktiekapital får du inte ta ut vid ett senare tillfälle. Aktiekapitalet måste finnas kvar.

De ordinarie sätt du kan ta ut pengar är via lön eller via utdelning och då måste du skatta en hel del. Om du tar det via utdelning så behöver du tjäna in 84.803 kr för att få 50.000 i handen.

Toppskribent
2361
49
Förbjudet lån kallas det du tänkt dig. Däremot i en firma kan du ta ut och sätta in som det passar sig. Om du ska ha AB kan du använda pengarna för investering i företaget.
Nykomling
7
Hmm, dvs jag har tolkat swetror och krjh fel?

Kärnfrågan är om min egna insättning vid bildandet av bolaget betraktas som
tillskjutande av kapital. Då borde ju rimligtvis bolaget ha en skuld till mig på samma belopp. Eller?

Jag kan har surfat runt lite och hittar inte någon bra information om det är så.

På Wikipedia läser jag:

Eget kapital uppstår antingen genom att ägare (aktiebolag) eller medlemmar (föreningar) skjuter till medel eller genom att organisationen samlar på sig driftsöverskott (vinst). Ofta blir det en kombination, då ägare och medlemmar skjuter till medel vid bildandet av en organisation som sedan kanske går med vinst och på så sätt bygger upp det egna kapitalet.

Ur företagets perspektiv kan det egna kapitalet bektraktas som en skuld till ägarna.

Nån som kan förtydliga lite? Jag är förvirrad. Jag förstår att eget kapital är skillnaden mellan tillgångar och skulder, men hur kan man betrakta det som en skuld till ägarna? Vinst i bolaget måste väl skattas med både bolagsskatt och kapitalskatt innan de kan användas av ägarna?

Sorry för alla "dumma" frågor, ni får gärna länka till bra material att läsa, kanske någon bok, eller rent av någon revisor som jag kan anlita (gärna i Göteborg).
Toppskribent
1104
146
Ja, aktiebolaget har en skuld till dig.

Men aktiekapitalet (skulden) får du normalt inte ta ut medans bolaget är verksamt. Om du avslutar bolaget får du tillbaka det som finns kvar av aktiekapitalet.

Du kan i vissa fall få ta ut delar av aktiekapitalet, t.ex nu när lägsta gräns för aktiekapital sänktes från 100.000 till 50.000 (då kan man minska aktiekapitalet till 50.000 och därigenom ta tillbaka 50.000).
Toppskribent
2066
22
[quote author=Kraftwerk link=topic=7735.msg35442#msg35442 date=1284644207]
Nån som kan förtydliga lite? Jag är förvirrad. Jag förstår att eget kapital är skillnaden mellan tillgångar och skulder, men hur kan man betrakta det som en skuld till ägarna? Vinst i bolaget måste väl skattas med både bolagsskatt och kapitalskatt innan de kan användas av ägarna?
[/quote]

Det är ett stort ämne. Bolaget har teoretiskt en skuld till dig men du får inte ta ut pengar från aktiebolaget utan att beskatta dem som lön eller kapital beroende på situation. Först när bolaget säljs eller avslutas kan du komma åt de 50 000 du satt in för att bilda bolaget. Aktiekapitalet är "säkerheten" i bolaget och måste alltid finnas kvar (i pengar eller som annat värde). Det swetrot pratar om är att använda möjligheterna i din privatekonomi och enskilda firma till att finansiera aktierna och/eller ta ett lån. Lars pratar om att låta ditt tilltänkta aktiebolag låna ut pengar till dig som ägare för att betala av lånet du tog för att köpa aktierna i samma bolag, något som inte är tillåtet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Nykomling
7
Tack för svaren igen, ni är fantastiskt hjälpsamma.

Så här tänker jag:

Vid bolagets bildande så kan man säga att kassan är 0 och en ägare tillskjuter någon form av värde oftast pengar för att bolaget inte skall vara i onåd, summan måste minst vara lika med aktiekapitalet för bolaget.  Kassan är nu 50kkr.

När väl en inbetalning anländer säg på 100kkr så är kassan givetvis på 150kkr, dvs nu finns det marginal att ta ut mina utlånade pengar utan att min kassa (egna kapital) understiger under halva aktiekapitalet.

Var tänker jag fel?
Toppskribent
1104
146
[quote author=Kraftwerk link=topic=7735.msg35451#msg35451 date=1284656542]
När väl en inbetalning anländer säg på 100kkr så är kassan givetvis på 150kkr, dvs nu finns det marginal att ta ut mina utlånade pengar utan att min kassa (egna kapital) understiger under halva aktiekapitalet.

Var tänker jag fel?

[/quote]

Du tänker inte fel.

Men för att få 50.000 i handen (motsvarande det du lånat ut i aktiekapital) måste du minska kassan med mer än 50.000 eftersom staten ska ha en viss summa skatt när du gör uttaget, hur stor skatten blir är beroende av på vilket sätt uttaget sker (lön, utdelning).
Nykomling
7
Ok, men om vi tar ett annat exempel:

Kassan är 100kkr och jag vill köpa in en ny bil för 100kkr, för att kunna göra det så kan jag tillskjuta privata medel om 50kkr och köpa bilen. Efter köpet är kassan 50kkr. Vi ett senare tillfälle så inbetalas det 100kkr och då är kassan igen 150kkr och jag kan ta tillbaka mina utlånade privata pengar, på dessa behöver jag väl ändå inte skatta?
Toppskribent
1324
5
Vad gäller bilen och att du ett senare tillfälle lånar pengar till företaget så kan du givetvis ta ut pengarna. Då är det ju ett lån och inget annat. 

Men när du startar ett AB så måste AB't ha ett kapital på minst 50 000:- . Och detta får företaget genom att ge ut aktier. Och det är då dessa aktier du köper för dina 50 000:- . Detta är alltså inte ett lån till bolaget utan ett aktieköp.

Och på samma sätt som om du handlar aktier i Scania (eller ett annat AB) så kan ju inte detta bolag betala tillbaks dessa pengar till dig.

Det sätt du kan få tillbaks dina pengar från ditt AB är dock ett antal.
1. Utdelning. Men här finns det regler hur mycket du får ta ut . Och på detta uttag måste då bolaget först betala bolagsskatt 26+% och sedan får du betala kapitalvinst skatt på 20%.
2. Lön som givetvis innebär a-skatt och arbetsgivaravgifter.
3. Försäljning av aktierna. Med en ganska komplicerad beräkning av skatten på pengarna som överstiger dom 50 000:-
4. Avveckling av bolaget som även här ger skatt på pengarna som överstiger 50000:-

Hans

Nykomling
7
Tack,

jag tolkade något av de tidiga svaren som om att det var ett lån mellan mig och bolaget. Nu förstår jag bättre.

Summa summarum: det finns det inga genvägar när det gäller aktiekapital, man måste helt enkelt köpa aktier i sitt egna bolag för skattade pengar.

Toppskribent
2066
22
Ja, men det finns olika sätt att skatta olika mycket för pengarna.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.