När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag driver en liten butik på nätet inom smått och gott.
Jag har sålt varor sedan januari, men jag tror att jag har gjort ett fel varje gång jag bokfört inom försäljning. Eftersom att jag inte får fram något vettigt ur resultatet.
Varje gång jag har bokfört en försäljning, har jag gjort följande:
Varan har kostat 200 kr och jag sålt den för 400 exkl moms.
Jag tror det är svårt att hjälpa dig så här, för du verkar helt sakna kunskaper om bokföring. Det är hårt att säga, men det är nog närmast sanningen är jag rädd.[br][br]Jag skulle i dina kläder bita i det sura äpplet och konsultera någon bokföringsbyrå som förslagsvis hjälper dig att räta upp det här, och utbildar dig några timmar i hur du skall lägga upp det, samt konsulterar dem någon eller några timmar i månaden för att se att allt blir rätt. [br][br]Ett annat alternativ är att lämna bort bokföringen helt och hållet, och inse att man är bättre på något annat.
Oj![br][br]Tyvärr så är det så mycket fel i exemplet att det krävs en hel uppsats för att förklara hur det ska vara. Du måste ha hjälp eller åtminstone en kurs i grundläggande bokföring. Sorry.
Hej,[br][br]Bra att ni är ärliga, men är det verkligen så himla fel om jag får förklara vad jag gjort.[br][br]Detta var en postförskottsbetalning[br][br] Debit Kredit[br]4056 200kr[br]3100 200kr[br]3051 400kr Pris på den sålda varan[br]2611 100kr Moms[br]5710 20kr Frakt [br]3541 16kr Extra pengar från frakten som kunden betalade[br]2611 4kr Moms på dessa extra pengar [br]1510 540kr Kundfordring[br]2040 12kr Utlägg för utskick[br]5710 9,6kr Köp av frimärken[br]2641 2,4kr Moms på frimärken[br]6250 8kr Användning av brev[br]5710 8kr Frakt[br]
Man får försöka hålla isär saker i bokföringen, och varje händelse är ETT verifikat, styrkt av ETT transaktionskvitto (men kan ha stöd av flera andra handlingar som förtydligar).[br][br]Om vi försöker oss på att förklara det här enligt kontantmetoden så bör du till att börja med bokföra att du köpt in något. Konto 4056 om du köpt det utomlands, men inom EU, samt någon form av betalning från ett 19-konto är väl vettigt. Eventuellt kanske någon hemtagningsfrakt där också, konto 5710.[br][br]När du sedan säljer något så använder du med fördel konto 3051, den frakt du debiterar bör hamna på konto 3520. Momsen skall in på konto 2611, helt riktigt, men försök att räkna ihop momsen för både frakten och varan. Har du sedan fått kontant betalt, så bokför du in pengarna på ett 19xx-konto, är det något kunden skall betala senare så skall det in på 1510.[br][br]Det där "extra" som kunden betalade låter som att det är frakt, och ingenting annat. Bokför det som frakt och ingenting annat.[br][br]När du sedan köper frimärken, så blir det ett eget verifikat, lämpligen med 6250 och 2641 som konton, samt ett 19xx-konto.[br][br]Likadant med kuvert, kartonger, emballage och liknande. Det bokförs separat på konto 5460 och 2641, samt ett 19xx-konto. [br][br]I exemplet ovan har jag inte med någon lagerbokföring, så när du skall se hur det går för företaget får du alltid lägga till lagrets värde i en huvudräkning. Förbrukningsmateriel ger man i allmänhet inget värde, så att hålla på och räkna kuvert är det ingen större mening med. När du sedan deklarerar efter årets slut så lägger du till lagervärdet till företagets resultat där. [br][br]Jag hoppas att du nu förstår varför det du bokfört är så fel, och att du tar hjälp. Alldeles uppenbart är du en människa fylld av entusiasm och optimism, och det kan man komma långt med om man bara vet vad man skall göra.
Tack för ditt svar swetrot.[br][br]Tex. Om kunden betalade 40 kr för frakt men, endast 20kr användes. [br][br] Deb Kre[br]3051 400kr Produkten[br]2611 100kr[br]3520 ??kr Frakt[br]1510 540kr[br][br]Hur ska man bokföra resterande 20 kronorna?[br]Bokför man in postförskottsavgiften som frakt också?[br][br]Tack på förhand[br][br][br]
Tack igen.[br][br]Alltså om jag debiterar kunden 40 kr för frakt och endast använder 20 kr så ska jag bokföra allt som frakt. Stämmer detta?[br][br]:)[br][br][br][br]
[quote author=pete87 link=topic=7739.msg35428#msg35428 date=1284627740][br]Alltså om jag debiterar kunden 40 kr för frakt och endast använder 20 kr så ska jag bokföra allt som frakt. Stämmer detta?[br][/quote][br][br]Ja.[br][br]Du bokför det du faktiskt tagit av kunden, vad det kostat dig spelar ingen roll.[br]Du kan gå hem till kunden med det, skicka en taxi, lägga det i ett kuvert etc. Där är en egen händelse och bokförs t ex när du köper frimärken, får fakturan från fraktbolaget... Om du sedan tjänar eller förlorar pengar på det påverkar inte bokföringen av försäljningen.[br][br]
En till fråga. [br][br]När jag har skickat varan, har jag förbrukat till exempel 20 kr för att skicka varan. [br][br]Stämmer nedanstående?[br][br][br] Deb Kre[br]1910 20 [br]6250 16[br]2641 4[br][br]Tack på förhand. :)
Det stämmer, om du köpte frimärken för 20 kr kontant. Varje händelse ska bokföras när den inträffar, så var det frimärken du hade liggandes i skrivbordslådan sedan tidigare borde du ha bokfört dessa då de köptes in.
Tack Jonathan.[br][br]Om jag köpte 4 frimärken 1/1 och använde endast 2 av dem då, men sedan dagen efter använde resterande. Ska man bokföra något den 2/1 då?[br][br]
Nej.[br][br]Du bokför inköpet av frimärkena. Sedan finns de bara där och du bokför inget mer om dem. Du kan lägga på frakt på en försäljning men den har ingen direkt koppling till just dessa frimärken du köpt.
:) [br][br]Jag börjar förstå lite mer nu, har även köpt ett par böcker inom bokföring. [br][br]Jag tänkte på en till sak. När jag skickar varan som postförskott och använder egna pengar, kan nedanstående stämma?[br][br] Deb Kre[br]2018 56[br]3520 44,8[br]2641 11,2[br][br][br] [br]
Hej, kommer in lite i tråden.. har du enskild firma eller aktiebolag?[br][br]Jag har enskild firma och jag suger på bokföring, men efter att ha införskaffat VISMA enskild firma så går det så otroligt smidigt, och man får automatiskt fram resultat osv.[br][br]Bara ett tips.. jag gjorde också fel i min bokföring de första två månaderna, så jag skaffade det programmet och nu går allting jättesmidigt. Du behöver inte hålla koll på kontoplaner osv utan endast vad som är inbetalning/utbetalning :)[br][br]Lycka till! Hoppas det går bra för dig!
Jag gjorde följande som postförskottsutskick.[br] [br] Deb Kre[br]Egen insättning 2018 56[br]Postförskott 6251 44,8[br]Ingående moms 2641 11,2[br][br]Kan detta stämma?[br][br]Tack på förhand.
Senaste inlägget ser rimligt ut. Jag hade använt 6250 all postbefordran om du inte har någon särskild anledning att dela upp det specifikt på brev/pf/etc.[br]Konton som slutar på 0 är generellt "gruppkonton" och de konton under dessa (xxx[1-9]) samma sak fast mer specifikt uppdelat.[br][br]Ex. 2010 är Eget kapital, 2018 (Eget Kapital, )Egna Insättningar
Med vänliga hälsningar, Jonathan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.