Bokfört fel under en längre tid. Behöver hjälp för att rätta till detta.

9
Hej,

Jag driver en liten butik på nätet inom smått och gott.

Jag har sålt varor sedan januari, men jag tror att jag har gjort ett fel varje gång jag bokfört inom försäljning. Eftersom att jag inte får fram något vettigt ur resultatet.

Varje gång jag har bokfört en försäljning, har jag gjort följande:

Varan har kostat 200 kr och jag sålt den för 400 exkl moms.

Debit       Kredit
4056              200kr
3100  200kr
3051              400kr
2611              100kr
5710              20kr             
3541              16kr
2611              4kr
1510  540kr
2040              12kr             
5710  9,6kr
2641  2,4kr
6250               8kr
5710  8kr

Nu när jag kollar på resultatet på bokföringsprogrammet får jag minus i resultatet, vilket inte stämmer.

Jag kanske borde inte ha krediterat inköpskontot(4056) eller försäljningskontot(3100).

Hur kan jag rätta till detta, så att jag kan få fram något vettigt ur resultatet?

Tack på förhand,

Med vänliga hälsningar,

pete87
1165
16
Jag tror det är svårt att hjälpa dig så här, för du verkar helt sakna kunskaper om bokföring. Det är hårt att säga, men det är nog närmast sanningen är jag rädd.[br][br]Jag skulle i dina kläder bita i det sura äpplet och konsultera någon bokföringsbyrå som förslagsvis hjälper dig att räta upp det här, och utbildar dig några timmar i hur du skall lägga upp det, samt konsulterar dem någon eller några timmar i månaden för att se att allt blir rätt. [br][br]Ett annat alternativ är att lämna bort bokföringen helt och hållet, och inse att man är bättre på något annat.
29
Oj![br][br]Tyvärr så är det så mycket fel i exemplet att det krävs en hel uppsats för att förklara hur det ska vara. Du måste ha hjälp eller åtminstone en kurs i grundläggande bokföring. Sorry.
9
Hej,[br][br]Bra att ni är ärliga, men är det verkligen så himla fel om jag får förklara vad jag gjort.[br][br]Detta var en postförskottsbetalning[br][br]       Debit       Kredit[br]4056              200kr[br]3100  200kr[br]3051              400kr     Pris på den sålda varan[br]2611              100kr     Moms[br]5710              20kr       Frakt       [br]3541              16kr      Extra pengar från frakten som kunden betalade[br]2611              4kr        Moms på dessa extra pengar [br]1510  540kr                 Kundfordring[br]2040              12kr       Utlägg för utskick[br]5710  9,6kr                  Köp av frimärken[br]2641  2,4kr                  Moms på frimärken[br]6250               8kr       Användning av brev[br]5710  8kr                    Frakt[br]
1165
16
Man får försöka hålla isär saker i bokföringen, och varje händelse är ETT verifikat, styrkt av ETT transaktionskvitto (men kan ha stöd av flera andra handlingar som förtydligar).[br][br]Om vi försöker oss på att förklara det här enligt kontantmetoden så bör du till att börja med bokföra att du köpt in något. Konto 4056 om du köpt det utomlands, men inom EU, samt någon form av betalning från ett 19-konto är väl vettigt. Eventuellt kanske någon hemtagningsfrakt där också, konto 5710.[br][br]När du sedan säljer något så använder du med fördel konto 3051, den frakt du debiterar bör hamna på konto 3520. Momsen skall in på konto 2611, helt riktigt, men försök att räkna ihop momsen för både frakten och varan. Har du sedan fått kontant betalt, så bokför du in pengarna på ett 19xx-konto, är det något kunden skall betala senare så skall det in på 1510.[br][br]Det där "extra" som kunden betalade låter som att det är frakt, och ingenting annat. Bokför det som frakt och ingenting annat.[br][br]När du sedan köper frimärken, så blir det ett eget verifikat, lämpligen med 6250 och 2641 som konton, samt ett 19xx-konto.[br][br]Likadant med kuvert, kartonger, emballage och liknande. Det bokförs separat på konto 5460 och 2641, samt ett 19xx-konto. [br][br]I exemplet ovan har jag inte med någon lagerbokföring, så när du skall se hur det går för företaget får du alltid lägga till lagrets värde i en huvudräkning. Förbrukningsmateriel ger man i allmänhet inget värde, så att hålla på och räkna kuvert är det ingen större mening med. När du sedan deklarerar efter årets slut så lägger du till lagervärdet till företagets resultat där. [br][br]Jag hoppas att du nu förstår varför det du bokfört är så fel, och att du tar hjälp. Alldeles uppenbart är du en människa fylld av entusiasm och optimism, och det kan man komma långt med om man bara vet vad man skall göra.
9
Tack för ditt svar swetrot.[br][br]Tex. Om kunden betalade 40 kr för frakt men, endast 20kr användes. [br][br]      Deb    Kre[br]3051          400kr  Produkten[br]2611          100kr[br]3520          ??kr    Frakt[br]1510  540kr[br][br]Hur ska man bokföra resterande 20 kronorna?[br]Bokför man in postförskottsavgiften som frakt också?[br][br]Tack på förhand[br][br][br]
1165
16
Så här gör du:[br][br]Kredit 3051 400kr[br]Kredit 3520 32kr[br]Kredit 2611 108kr[br]Debet 1510 540kr[br][br]PF kan också vara frakt, det är enklast.
9
Tack igen.[br][br]Alltså om jag debiterar kunden 40 kr för frakt och endast använder 20 kr så ska jag bokföra allt som frakt. Stämmer detta?[br][br]:)[br][br][br][br]
2066
22
[quote author=pete87 link=topic=7739.msg35428#msg35428 date=1284627740][br]Alltså om jag debiterar kunden 40 kr för frakt och endast använder 20 kr så ska jag bokföra allt som frakt. Stämmer detta?[br][/quote][br][br]Ja.[br][br]Du bokför det du faktiskt tagit av kunden, vad det kostat dig spelar ingen roll.[br]Du kan gå hem till kunden med det, skicka en taxi, lägga det i ett kuvert etc. Där är en egen händelse och bokförs t ex när du köper frimärken, får fakturan från fraktbolaget... Om du sedan tjänar eller förlorar pengar på det påverkar inte bokföringen av försäljningen.[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
En till fråga. [br][br]När jag har skickat varan, har jag förbrukat till exempel 20 kr för att skicka varan. [br][br]Stämmer nedanstående?[br][br][br]      Deb    Kre[br]1910          20 [br]6250  16[br]2641    4[br][br]Tack på förhand.    :)
2066
22
Det stämmer, om du köpte frimärken för 20 kr kontant. Varje händelse ska bokföras när den inträffar, så var det frimärken du hade liggandes i skrivbordslådan sedan tidigare borde du ha bokfört dessa då de köptes in.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
Tack Jonathan.[br][br]Om jag köpte 4 frimärken 1/1 och använde endast 2 av dem då, men sedan dagen efter använde resterande. Ska man bokföra något den 2/1 då?[br][br]
2066
22
Nej.[br][br]Du bokför inköpet av frimärkena. Sedan finns de bara där och du bokför inget mer om dem. Du kan lägga på frakt på en försäljning men den har ingen direkt koppling till just dessa frimärken du köpt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
:) [br][br]Jag börjar förstå lite mer nu, har även köpt ett par böcker inom bokföring. [br][br]Jag tänkte på en till sak. När jag skickar varan som postförskott och använder egna pengar, kan nedanstående stämma?[br][br]          Deb    Kre[br]2018            56[br]3520   44,8[br]2641   11,2[br][br][br]    [br]
28
Hej, kommer in lite i tråden.. har du enskild firma eller aktiebolag?[br][br]Jag har enskild firma och jag suger på bokföring, men efter att ha införskaffat VISMA enskild firma så går det så otroligt smidigt, och man får automatiskt fram resultat osv.[br][br]Bara ett tips.. jag gjorde också fel i min bokföring de första två månaderna, så jag skaffade det programmet och nu går allting jättesmidigt. Du behöver inte hålla koll på kontoplaner osv utan endast vad som är inbetalning/utbetalning :)[br][br]Lycka till! Hoppas det går bra för dig!
9
Jag gjorde följande som postförskottsutskick.[br]                              [br]                                    Deb    Kre[br]Egen insättning    2018              56[br]Postförskott        6251    44,8[br]Ingående moms    2641    11,2[br][br]Kan detta stämma?[br][br]Tack på förhand.
2066
22
Senaste inlägget ser rimligt ut. Jag hade använt 6250 all postbefordran om du inte har någon särskild anledning att dela upp det specifikt på brev/pf/etc.[br]Konton som slutar på 0 är generellt "gruppkonton" och de konton under dessa (xxx[1-9]) samma sak fast mer specifikt uppdelat.[br][br]Ex. 2010 är Eget kapital, 2018 (Eget Kapital, )Egna Insättningar
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.