anställa andra musiker

70
1
Om jag har en spelning (jag har mitt företag som musiker) tilsammans med två andra som inte har F-skattesedel och vil ta betalt för hela gruppen med min F-skatt, hur går det till? Summan är väldigt liten, 500 kr per person, kommer jag undan arbetsgivaravgiften då? Är det andra avgifter jag ska betala? Hur redovisar jag det hela?
632
3
Om du gör det så måste du vara arbetsgivarregistrerad. Du måste betala arbetsgivaravgifter och ev dra av källskatt.[br][br]Så är det.
394
1
På lön understigande 1000 kr/år beräknas ingen arbetsgivaravgift
Ulf Bjarme
632
3
Nej, men om man senare under året kommer upp i 1000 kr så ska arbetsgivaravgiften beräknas på den totala lönen.
70
1
Jag är ganska säker på att det inte kommer att överstiga 1000 kr/person och år, och då behöver man tydligen inte heller registrera sig som arbetsgivare. Så då är det bara helt enkelt att skicka en faktura som vanligt och sen betala 500 var till mina kolleger, eller? Man måste skicka kontrolluppgift också, men det kan jag väl ta itu med efter att jag har skickat fakturan? Något jag missat?
70
1
Hur bokför jag det? Räknas de 1000 kr sammanlagt som jag betalt som utgift och är avdragsgill eller står det utanför hela systemet eftersom det inte är någon skatt och soc avgifter på det?
2360
49
Dela upp det på 3  och ta din del.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
22
[quote author=Emma81 link=topic=7812.msg35982#msg35982 date=1286968914][br]Hur bokför jag det?[br][/quote][br][br]Bokför det som lön (avdragsgill kostnad för företaget).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.