Jag vill starta ett enskild firma som handlar om detta:
*att jag gör design och text för papper med reklam på (broshyrer och liknande)
*fotograf
*webbdesigner
*filmare, och klippa filmen till en slutgiltig film
*musiker, spela låtar och lägga in dom i filmer
*konstnär, måla konst till 'book covers' till böcker
*måla bilder till barnböcker och designa texten
*arbeta med att skapa visuella effekter med riktiga människor till filmer (sagan om ringen) eller göra visuella effekter utan riktiga människor (toy story).
*författare till "hur man gör"-böcker. Till exempel hur man målar eller hur man lär sig spanska.
*skapa ett "lära sig"-barnspel som senare säljs i leksaksaffärer.
De senaste månaderna så har jag hållit på med dem saker samtidigt. Jag har prioriterat till exempel att göra barnspelet på fritiden. Och jag har en praktikplats där jag är webbdesigner.
Nu till frågorna:
Kan man ha en enskild firma som gör allt det där?
källa: Enskild firma av björn lundén
Kvitta en del av underskottet
År 1: Du har ett underskott i näringsverksamheten på 125 000 kr
Din tjänsteinkomst är 100 000 kr, vilket är de thögsta beloppet som får kvittas mot inkomst av tjänst
År2: hela underskottet kan kvittas
Underskottet år 2 är 50 000kr som kvittas mot tjänsteinkomsten.
De 25 000 kronorna från år 1 måste rullas framåt tills de kan utnyttjas mot inkomster i verksamheten.
Tjänstinkomst, låt mig gissa vad detta är för något....Det är 30% skatt av inkomsten man får från ett annat jobb i ett år. Här är det isåfall 30 000 kr efter 30% av 100 000 kr. Om jag inte hade en enskild firma så skulle jag aldrig få röra dom där 30 000 kr.
Om det är så....betyder så kan jag alltså köpa mig en kamera för 30 000 kr med dom kamera till företaget?
Saker jag vill köpa till mitt företag med många grenar:
*att jag gör design och text för papper med reklam på (broshyrer och liknande) (vill köpa ett bildredigeringsprogram)
*fotograf (vill köpa en ny kamera)
*webbdesigner (vill köpa köpa mig olika domän till varje gren. alltså www.karloxfotografi.se, www.karloxfilm.se, www.karloxkonst.com, www.karloxbarnspel.com. Vill också köpa mig hemsideredigeringsprogram.)
*filmare, och klippa filmen till en slutgiltig film (vill köpa filmredigeringsprgram)
*musiker, spela låtar och lägga in dom i filmer (köpa extrem dyr gitarr,piano och inspelningsutrustning för bästa kvalité)
*konstnär, måla konst till 'book covers' till böcker (en ritplatta till datorn för 20 000 kr)
*måla bilder till barnböcker och designa texten (bokredigeringsprogram, Adobe Indesign)
*arbeta med att skapa visuella effekter med riktiga människor till filmer (sagan om ringen) eller göra visuella effekter utan riktiga människor (toy story). (compositing och 3d program som Adobe After effects och Autodesk Maya)
*författare till "hur man gör"-böcker. Till exempel hur man målar eller hur man lär sig spanska. (kopiera och publisera mina böcker)
(vill också köpa mig en sjukt bra dator för att klara av alla dessa ting)
(vill köpa mig en bil).
(vill också betala arbetare för att göra vissa saker jag inte kan göra)
Sista frågan: Kan man använda bilen till eget bruk om man köper egen bensin till det?
Men om man ska åka hela vägen från Sverige till London med bilen, så kan man alltså betala det med 30% av tjänstinkomsten eller?
Jag har inget jobb just nu, men kan leda till jobb men det är inte säkert. Jag har aldrig haft ett riktigt jobb innan. Men om allt jag har sagt stämmer så vill jag börja så tidigt som möjligt och kan ta vilket jobb som helst. Jobb på McDonalds? Eller är lönerna på Mcdonalds för lite för att spendera 30% av tjänstinkomsten på en enskild firma?