Panik, hjälp!

1
Ny på forat här men är i stort behov av råd och hjälp!

Mitt problem är att jag och en till drev tidigare ett aktiebolag som försattes i konkurs 2009 och nu kräver skatteverket kompleterande uppgifter angående vårat aktieägartillskott.

"var aktieägartillskottet ett villkorat eller ovillkorat aktieägartillskott. Var vänlig inkom med avtal e.d. som visar om det fanns krav på återbetalning eller inte."

problemet nu är att jag tror inte vi skrev något "avtal" som kan bekräfta om det var villkorat eller ovillkorat, och jag har nu ingen aning vad i h-vete jag ska skicka in för något.

Han som hjälp mig med deklarationen tyckte jag skulle chansa med att bara skriva på ett papper att våra aktieägartillskott var ovillkorat, men känns ju som att dom bara kommer vilja ha in något annat papper sen som kan styrka detta.

så tips och förslag motages gärna för skattemasarna vill ha in detta senast den 19:e.
394
1
Det har betydelse för eventuell avdragsrätt för kapitalförlusten om tillskottet är villkorat eller ovillkorat (47 eller 70%)[br][br]Klipp från Skatteverkets ställningstagande 20090601[br][br][br][i]4 Skatteverkets bedömning[br][br] [br]För att avdrag för förlust på fordran på eget bolag ska medges krävs enligt allmänna regler att[u] förlusten är verklig och definitiv[/u]. Rätt till avdrag för förlusten förutsätter att det kan visas att bolaget tillförts medel.[br][br] [br]a. Konkurs[br][br] [br]Utöver ovanstående krävs att fordringen genom bolagets försorg [u]dokumenterats och konkretiserats gentemot den berättigade genom en utfärdad handling eller på något annat sätt.[/u][br] [br]Vid lån till ett bolag där någon lånehandling e.d. inte utfärdats kan avdrag för förlust således inte medges vid konkurs. I de fallen en revers upprättats under bolagets medverkan ska avdrag däremot medges. Detta gäller oavsett om det getts ut i en emission eller bara utgör en dokumentering av ett enskilt lån och oavsett om det är ett enkelt eller ett löpande skuldebrev.[br] [br]Avdrag ska även medges om fordringen uppkommit vid en emission där något fysiskt värdepapper inte finns utan där man i stället tillämpar lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument och noterar innehavet av fordringen på ett konto för respektive innehavare eller då något annat liknande utländskt system tillämpas. Denna hantering får anses ha trätt i stället för den fysiska hanteringen av värdepapper vid emission av masspapper av olika slag.[br] [br]När det gäller regressfordringar baserar sig den ursprungliga fordringen ofta på en revers e.d. Borgensmannen tar då normalt över reversen när han infriar sin borgen. Även regressfordringen får i sådant fall anses basera sig på ett värdepapper och avdrag för förlust vid konkurs bör kunna komma i fråga.[br] [br]I vissa fall förekommer att bolaget i efterhand skriver på och ger ut en revers till borgensmannen avseende hans regressfordran. Skatteverket anser att om detta sker före konkursinträdet bör avdrag för förlust kunna bli aktuell.[br] [br]Om en fordran förvärvas eller borgen infrias efter det att företaget försatts i konkurs, kan avdrag för förlust inte medges på grund av bestämmelsen om att värdepappret ska anses avyttrat när bolaget försätts i konkurs. Avdrag förutsätter i så fall en avyttring av annat slag som t.ex. en försäljning.[br] [br][u]Eftersom ett villkorat aktieägartillskott inte kan anses utgivet av bolaget kan avdrag för förlust p.g.a. konkurs inte komma ifråga.[/u][br][br] Skatteverket anser att efter det att konkursen avslutats och bolaget upphört att existera kan en omvandling i praktiken inte genomföras.[/i]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.