När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, Hej på er alla goa och hjälpsamma människor :-*
Jag och min partner skulle behöva ta reda på om det finns något intresse för en ny produkt/tjänst rikta först och främst till företag som vi är på gång att lansera. Skulle behöva några råd på vägen.
Dessutom skulle vi vilja veta hur mycket intresserade företagare är villig att betala för denna produkt/tjänst. Jag vet av egen erfarenhet att när jag själv har svarat på webbtidningars undersökningar där de frågar om man kan tänka sig att betala för att läsa vissa artiklar. Jag väljer då alltid det lägsta beloppet eller till och med gratisalternativet om det finns med. Hur gör man?
Min personliga erfarenhet är att jag försöker svara ärligt på tillika undersökningar eller struntar i att svara alls.[br][br]Hur gör man vad? Får folk att svara ärligt?[br][br]Eller hur gör man en undersökning? - Det känns lite för stort att svara ingående på.[br][br]Försök precisera dina frågor och funderingar så kanske det blir lättare att få svar.
Hej Jonathan,[br][br]Det är väl just frågor om prissättning som känns svår. JAg brukar också försäkra svara så ärligt som möjligt. Men tyvärr är det nog så att om en motortidning frågar om jag skulle kunna tänka mig att betala för att få läsa deras webbtidning. Så skulle jag kanske kunna tänka mig det men svarar ändå nej då jag inte vill att det betalt... Skumt egentligen då jag gärna betalar för deras papperstidning och och att jag mycket väl förstår att tidningen behöver pengar för att kunna publicera sitt material..[br][br]För i ärlighetens namn, om alla webbtidningar började att ta betalt så skulle jag nog betala för att få tillgång till mina favoritwebbtidningar i alla fall.
Det är en jäkla skillnad mellan att "skulla kunna tänka sej att betala xx kr för yy", till att verkligen göra det i den konkreta situationen.[br][br]Därav svårt att få riktigt bra beslutsunderlag via sådana undersökningar.
Om vi skall rannsaka oss själva för en stund så är jag övertygad om att de allra flesta känner att de får lite för mycket undersökningar och frågeformulär som man förväntas svara på, både på nätet, per brev och i telefonen.[br][br]De undersökningar jag tar mig tid att svara på är de som berör ämnen jag känner att jag behärskar och som är någorlunda korta. Om jag möts av kanonader av frågor där jag skall försöka analysera vad som är viktigt när jag köper t.ex. en pocketbok genom att svara på ett dussin olika ställningstaganden som skall betygsättas från 1-7 så brukar jag sluta svara på frågorna. Frågar de däremot vad som är viktigt när jag köper en pocketbok och jag själv får berätta vad jag anser, är det som regel inga problem att svara.[br][br]Nu är ju sådana svar svåra att mata in i ett datorprogram och få ut ett diagram, så de används inte så ofta, men jag tror att man får mer ärliga svar då, och en bättre svarsfrekvens.[br][br]Efter 5-6 frågor förutom möjligen lite identifierande frågor om vilken urvalsgrupp jag tillhör så avtar åter igen lusten att svara på ännu en fråga. Man har fått tillräckligt av min dyrbara tid, och det får man vara nöjd med. Tyvärr är det väldigt få undersökningar med slumpvis ordning av frågorna och som låter mig som svarande att trycka på en knapp "nu är det nog" och så får den frågande vara nöjd med vad jag svarat på (och med slumpvis ordning på frågorna blir det ändå ungefär lika många svar på alla frågor).[br][br]Är man då ärlig när man svarar? Tveksamt. Som Stefan skriver är det en sak att säga att man kan tänka sig att betala X kr för att få tjänsten Y, och att verkligen göra det. I synnerhet om det vid en marknadskoll visar sig att man kan få den mycket liknande tjänsten Z för halva priset, eller man gör det själv på en kafferast.
Hej och tack för er feedback. Jag har samma inställning. Det är en jäkla skillnad på vad man kan tänka sig att betala och vad man sedan faktsikt betalar.[br][br]Jag förstår att detta är en hel vetenskap. Jag skulle kunna lägga upp ett litet test här på forumet så vi ser vart det bär. Testen är bara på 2-6 frågor beroende på hur man svarar. Jag håller på att fixar med Limesurvey men får inte det att fungera på vårt webbhotelsserver. Jag återkommer strax...
Ok, Då har jag knåpat ihop en enkät. Enkäten är "flertrådig" och anpassar sig efter hur man svarar. Detta är en test så inga svar registreras.[br][br]Vill ni experimentera med svaren så kan det vara ide att nolla enkäten mellan experimenterandet genom att klicka på knappen "Avbryt och rensa..."[br][br]I den skarpa versionen kommer frågorna en och en men har för testet samlat dem all på en sida för bättre översyn.[br][br]Kom gärna med synpunkter.[br][br][url=http://www.limelogik.se/cb-quiz/index.php?sid=29161]http://www.limelogik.se/cb-quiz/index.php?sid=29161[/url][br][br]Peter[br]
Hej! [br][br]Verkar fungera "så där" [br][br][quote]Sparade inte[br][br]Dina enkätsvar är inte sparade. Denna enkät är inte aktiviverad ännu.[/quote][br] :vissla[br][br]MVH[br][br]R[br]
[br][quote author=Robaino link=topic=7925.msg36382#msg36382 date=1288809534][br]Hej! [br][br]Verkar fungera "så där" [br][br][quote]Sparade inte[br][br]Dina enkätsvar är inte sparade. Denna enkät är inte aktiviverad ännu.[/quote][br] :vissla[br][br]MVH[br][br]R[br][br][/quote][br][br]Hej Robaino,[br][br]Tack för att du tog dig tid, Men som jag skriver så är det en test för utvärdering för marknadsproffsen som aktiva här. Jag söker alltså feedback på själva frågorna och upplägget. Därför är den ännu inte aktiv.[br][br]Peter
Hej! [br][br][quote]ag söker alltså feedback på själva frågorna och upplägget. Därför är den ännu inte aktiv[/quote][br][br][br]Ok! Korkat av mig hehe. [br][br]Kan tycka att din tjänst är lite märklig och spelar lite på fördomar mot oss säljare. Som egen företagare borde man inte syssla med "sälj-hat" utan tvärt om vara öppen nog att lyssna på de förslag som kommer. På något vis ingår ju inköp i en verksamhet också. [br]Jag är rätt säker på att de som ansluter sig till en sådan tjänst inte vill att någon sätter käppar i hjulet på för dom själva när dom försöker marknadsföra sig. Trots allt handlar ju allt företagande om att sälja på ett eller annat sätt. [br][br]Om alla agerade så vad slutar det? Tycker hela idén är principiellt fel. [br][br]Nåväl, det finns kanske tillräckligt många där ute som upplever att det är ett problem med ett par samtal per vecka och då har du kanske en marknad. [br][br]Lycka till! [br][br]MVH[br][br]R
Jo, kan tyckas men enligt quizen [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_pollxt/task,results/id,5/Itemid,9999/?mosmsg=Tack+f%F6r+din+r%F6st%21]http://www.foretagande.se/component/option,com_pollxt/task,results/id,5/Itemid,9999/?mosmsg=Tack+f%F6r+din+r%F6st%21[/url] så verkar telefonsäljare vara en plåga...[br][br]Hur som helst så är det upplägget och frågornas art som jag vil ha synpunkter på..
[br]Ingen som har kunskap i onlinesmarknadsundersökningar här, fel forum kanske...[br][br]Kanske får kontakta ett externt företag... Nielsen sägs vara bra...