Bifirma

3
Hejsan!
Hoppas på att någon här kan hjälpa mig att få svar på en fråga.
Har enskild firma men har tänkt starta en sk "bifirma".
Hur gör jag när jag ska deklarera detta.
Bokföringen kör jag åtskilt men kan man kvitta vinst/förlust mellan de båda eller hur gör man då man deklarerar?
Tacksam för svar.
394
1
Det går bra att kvitta överskott mot underskott om man har flera verksamheter i sin enskilda näringsverksamhet:[br][br]Från SKV295[br][br][i]Flera näringsverksamheter[br]En fysisk person som driver flera verksamheter ska[br]inte redovisa och beskatta dessa var för sig – de räknas[br]som en näringsverksamhet. Om du däremot[br]äger en del i ett handelsbolag är det en egen näringsverksamhet[br]som redovisas för sig. Om du driver en[br]självständig näringsverksamhet i en stat utanför EU[br]är den också en egen näringsverksamhet som inte[br]kan läggas samman med näringsverksamhet du driver[br]här i landet. Det här har betydelse om en näringsverksamhet[br]har överskott och en annan underskott.[br]Du får inte kvitta ett underskott i en näringsverksamhet[br]mot ett överskott i en annan näringsverksamhet.[/i]
Ulf Bjarme
3
Tack![br]Var inne och "bläddrade" på bland annat Skatteverkets sidor men lyckades inte hitta just denna infon du bidrar med. Detta svar betyder mycket för att jag ska våga satsa.[br]Tack så jättemycket, kramiz!!
1079
139
[quote author=snövit link=topic=8091.msg36569#msg36569 date=1290361305][br]Hejsan![br]Hoppas på att någon här kan hjälpa mig att få svar på en fråga.[br]Har enskild firma men har tänkt starta en sk "bifirma".[br]Hur gör jag när jag ska deklarera detta.[br]Bokföringen kör jag åtskilt men kan man kvitta vinst/förlust mellan de båda eller hur gör man då man deklarerar?[br]Tacksam för svar.[br][/quote][br][br]Vid inkomstdeklarationen deklarerar du den ena firman på blankett NE och den andra på blankett NEA.[br][br]Resultatet från firman på NEA-blanketten överförs till NE-blanketten och båda firmornas resultat räknas där ihop för att ge ett slutligt resultat för hela din enskilda näringsverksamhet.[br]
3
Tack för det svaret oxå  :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.