Bonus istället för lön

28
Hej

En av mina klienter har en kille anställd som tyvärr har hamnat hos kronofogden. Nu vill killen att det skall betalas ut bonus istället för lön. Anledningen skulle vara att krf inte får ta bonusen, Stämmer detta?  Om man nu kan göra så ska det betalas skatt o soc avgifter på bonusen

Tacksam för svar
1073
139
Om utbetalningen kallas bonus eller lön påverkar inte din klients kostnader, sociala avgifter ska betalas i alla fall. Skatt måste också dras.[br][br]För klientens anställde kan det möjligen ha betydelse när det gäller kronofogdens möjlighet att ta pengarna, dock inget jag kan bekräfta.[br]
28
Tack för svaret. Ska kolla med krf om det stämmer att de inte kan ta pengar från en bonus. Om det är så finner jag märkligt. Känns lite oseriöst att göra så här...
1165
Kronofogden brukar normalt sett göra utmätning på lönen, men har man jobbat extra och får lite slantar för det, eller det kommer en julbonus, så brukar den få vara. Det är inte rätt så byråkratiskt att mäta ut sådant.[br][br]Men, om en gäldenärs inkomster är väldigt varierande så kan de sätta ett belopp som du som arbetsgivare maximalt får betala ut, och resten skall till dem. Det är alltså helt meningslöst att förvandla lönen till bonus. Däremot kan man säkert kanske ordna så att en löneökning istället blir en prestationsbaserad bonus. Tänk dock på att om du har kollektivavtal så kan du få problem från det hållet med ett alltför innovativ lönesystem.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.