Blanda fruns butik, jag som konsult och skog på bästa sätt!

23
Jag och en kompanjon funderar på att starta ett konsultbolag. Idag är vi båda fast anställda men kommer i så fall att sluta och i stället jobba som konsulter åt främst vår nuvarande arbetsgivare om möjligt. Vi bedömer att vi kan få ett långtidskontrakt med uppdrag värda 2-2,5 miljoner från denne. Sen vill vi kunna ta enskilda mindre uppdrag var för sig också. I övrigt vill jag och min kompanjon av naturliga skäl inte blanda ekonomin.

Idag har jag en skogsfastighet där jag plockar ut ca 60000/år genom räntefördelning=30% skatt

Sen driver min fru en butik med några deltidsanställda som enskild firma som ger henne en årsinkomst på ca 150000/år. Där hjälper även jag till och gör bland annat bokföringen, står i kassan ibland, är med på mässor, och är allmän vaktmästare. Dock får jag ingen ekonomisk ersättning utan bara kramar och hejarop om vi säger så!

Har ett 15kvm stort förråd i vårt stora fristående garage hemma. Är det en bra pusselbit för att få ihop det skattemässigt med kontor åt min "firma" (Kompanjonen bor inte här utan i så fall skulle vi hyra en gemensam lokal för vårt gemensamma bolag mitt emellan våra båda bostadsorter)

Har spontant funderat på att jag och kompanjonen ska ha ett gemensamt AB där vi fakturerar ut till vår "stora kund". Sen har jag enskild, alt tillsammans med frun ett bolag.

Kan vi på något sätt konstruera det så att jag och frun tar ut lika stor lön (strax under statlig skatt båda två) eller i alla fall så att vi minimerar skatten? Egentligen att det konsultöverskottet sponsrar min frus lön på sätt och vis? Hon kanske kan göra bokföringen åt min firma i stället! he he. Vi har 100% delad ekonomi så jag har inget emot att hon får lika stor lön/pesnion osv som jag får trots att "jag" drar in betydligt mer pengar.

Jag vet att skatteverket inte är så förtjust i att man bara har en kund som konsult. Har hört något om att man ska ha max 80% från en enda kund.. Hur löser man det om man inte vill jaga fler kunder om det inte behövs. Kan fruns butik vara en lösning i pusslet på något sätt eller?

Hur föreslår ni att firmauppläget ska vara? Ska man ha "Bifirma" för att det ut mot dom olika kunderna ska se ut som separata verksamheter?

Kan man göra något vettigt med skogen som kan hjälpa upp det hela?

Idag har både jag och kollegan tjänstebil. Vad blir förmånligast att ha framöver? (Vi kan rejält mycket om bilaffärer och har inget emot att äga bilarna privat och ta ut milersättning om det är mest lönsamt totalt sett) Om det blir tjänstebil ska det då vara det gemensamma bolaget dom står i eller i våra separata delar?

Rent privatekonomiskt klarar jag och frun oss bra om vi TILLSAMMANS tar ut ca 50"-60"/mån brutto dvs månadslöner strax under brytgränsen för statlig skatt.

Jag är 43år och min fru är 36år och vi bor i nybyggd villa med mycket små lån och anser oss ha det mesta vi behöver. Har två barn tillsammans 6 och 9år.

Är inte intresserad av några "olagliga" upplägg men jag utnyttjar gärna dom möjligheter som finns för att hålla ner skatten. Dock vill jag inte krångla till det allt för mycket i onödan för att spara sista skattekronan.

Alla synpunkter och förslag är välkomna!


88
Någon som är mera involverad i forumet och skatter bör svara på frågan också men jag svarar på denna fråga:[br][br][i]Jag vet att skatteverket inte är så förtjust i att man bara har en kund som konsult. Har hört något om att man ska ha max 80% från en enda kund.. Hur löser man det om man inte vill jaga fler kunder om det inte behövs. Kan fruns butik vara en lösning i pusslet på något sätt eller?[/i][br][br]Du har rätt i detta, då det fanns regler förr i tiden som gjorde att Skatteverket inte var särskilt positiva med en kund men regeringen har nu ändrat detta och du behöver inte oroa dig om du bara har en kund.[br][br]Häls,[br][br]Jens
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
1165
15
Jag skulle nog göra så här:[br][br]Du och din fru bildar ett gemensamt aktiebolag där både dina affärer och hennes finns. Lämna din skog utanför det bolaget.[br]Din kompanjon bildar också någon form av företag, upp till denne att välja vad som passar. [br]Sedan bildar ni förslagsvis ett gemensamt bolag som sköter om era gemensamma konsultuppdrag.[br]Kostnader hänförliga till dessa uppdrag tas där. Frågan om tjänstebilar handlar mycket om hur mycket man kör, och vad man vill åka. Kör man mycket i tjänsten, vanligen mer än 1000-1500 mil om året, samt vill åka en ny och modern bil, aldrig äldre än tre år, så är tjänstebilen förmånlig. Är det däremot endast några hundra mil i tjänsten och man tycker att en tio år gammal med välservad bil fungerar bra, så är det väldigt sällan förmånligt med tjänstebil. Om ni skall ha tjänstebil, och om era konsultuppdrag är det som kräver den mesta körningen, så tar ni lämpligen kostnaden där, annars i era respektive bolag.[br][br]Med det här upplägget så har ni möjlighet att fördela intäkterna mellan er som kompanjoner, utan att din kompanjon blir delägare i din skog eller din frus affärer. Du och din fru kan fördela inkomsterna mellan varandra efter vad som är vettigast. [br][br]Med ett bra avtal mellan er konsulter om hembudsrätt så skyddar ni också varandra om något skulle hända er.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.