Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
18

Fonder (aktie- mm) och enskild firma

För att få lite avkastning på kapitalet så för jag över pengar som senare ska betalas för moms och skatt till fonder. Hittills har jag bokfört det som eget uttag mot konto 2010 Eget kapital, men är det så man ska göra?

Det blir ju smidigt att slippa bokföra fondvinster/förluster i firman, å andra sidan så visar ju min balansräkning inte rätt värden.

Om jag i bokföringen anser att fonderna är "företagets", då ska jag väl inte bokföra något alls när jag köper fondandelar? Men när jag sedan säljer, hur bokför jag då?
Toppskribent
1104
146
Det är helt rätt att bokföra överföringen till fonder som eget uttag.

En enskild firma får inte äga aktier och fonder, därför ska placering i sådana aldrig bokföras som tillgång utan alltid bokföras som eget uttag.

Om du vill återinföra pengarna i firman när du säljer, bokför du det som egen insättning.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.