Bokföring - datum

6
Vet att denna frågan har ställts förut - men här kommer den igen...

Vilket datum är det egentligen man bokför? Säg att jag har köpt något för tre veckor sedan och inte bokfört ännu. Ska man bokföra det datumet som står på kvittot eller ska man ange det datum som man gör själva bokföringen?

Blir inte riktigt klok på det. Har läst på olika forum och det verkar som att folk har olika uppfattningar om vad som är rätt och riktigt.
6
[quote author=Folkdev link=topic=8276.msg37257#msg37257 date=1293368631][br]Vet att denna frågan har ställts förut - men här kommer den igen...[br][br]Vilket datum är det egentligen man bokför? Säg att jag har köpt något för tre veckor sedan och inte bokfört ännu. Ska man bokföra det datumet som står på kvittot eller ska man ange det datum som man gör själva bokföringen?[br][br]Blir inte riktigt klok på det. Har läst på olika forum och det verkar som att folk har olika uppfattningar om vad som är rätt och riktigt.[br][/quote][br][br]Jag har försökt läsa på lite mer och om jag har fattat rätt blir det rätt om man göra såhär(?) (faktureringsmetoden):[br][br]Faktura inkom 10-07-11 300kr[br][br]Då bokför jag detta såhär: [br][br]Konto - debet - kredit[br][br]2440 Leveranstörsskulder 0kr 300kr[br]2640 Ingående moms 75kr 0kr[br]6541 Domännamn 225kr 0kr[br][br]Bild på fakturan och angivet datum 10-07-11[br][br]När jag sedan betalar fakturan bokför jag det såhär:[br][br]2440 Leveranstörsskulder 300kr 0kr[br]2017 Egna insättningar 0kr 300kr[br][br]Bild från min internetbank på betalning och datum 10-07-11
632
3
Du ska alltid bokföra när händelsen sker. Hur man sedan ska bokföra beror lite på vilken bokföringsmetod man använder.[br][br]Men kort och gott så ska du bokföra när köpet skedde för 3 veckor sedan, INTE när du göra själva bokföringen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.