AB eller EF parallellt med studier på heltid?

3
Hejsan,

Hoppas de som läser haft en bra jul/nyår.  🙂
Hoppas på att kunna få lite råd här.

Jag har idag en enskild firma som jag fakturerat ifrån som konsult och för en del provision under 2 års tid.

Nu är det ju nytt år, jag har en del att fakturera som släpat efter från 2010 och kommer så att ha även under resten av året en del provision som jag måste fakturera.

Eventuellt kommer jag att studera från slutet av januari på heltid med fullt bidrag och lån.

Vad är smartast att göra?

Ska man starta ett nytt AB och fakturera från det men inte plocka ut någon lön alls under de 2 år jag ska studera?

Vad sker om jag fakturerar från min enskilda firma nu under 2011 men ej plockar ut pengar eller lön, räknas det fortfarande som inkomst?


Tacksam för svar,

Michael

2360
49
Ha kvar firman och kvitta inkomsterna mot utgifter,  räcker inte det investera för framtiden. ett halvt basbelopp + moms är direktavdrag för varje gång du investerar i något nytt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
Hej Lars,[br][br]Tack för ditt svar och hoppas du haft en bra start på det nya året.[br][br]Du tror inte det vore bättre att starta ett AB direkt? [br][br]Tanken är att göra det oavsett efter studierna som kommer att ta ca 2 år, jag har 100 000 jag kan stoppa in i bolaget från start från ett annat konto.[br][br]Räknar med att fakturera 100 000 - 200 000 under 2011[br][br]Tänkte att man kan bygga upp en buffert i AB:t och inte plocka ut någon lön alls under studietiden.[br][br][br]Vänliga hälsningar,[br][br]Michael
2066
22
Jag hade startat ett AB om det finns möjlighet. Plocka ut lön upp till csn's brytgräns (olika för varje termin). Vinsten i en enskild firma räknas till din inkomst oavsett om du plockat ut pengarna eller inte.[br]Det räcker numera ned 50000 kr för att starta ett AB.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1073
139
Det många inte verkar känna till är att man i enskild firma kan göra avsättningar till periodiserings- och expansionsfond.[br][br]Ifall man inte tar ut något av vinsten så kan man avsätta hela vinsten i dessa, vilket får effekten att inget hamnar på inkomsten (alltså ingen csn-brytgräns-påverkan).[br][br]Skatten blir också mycket låg på det här sättet (26,3 % på expansionsfond-avsättningen vilken är 70 % av vinsten, det medför alltså en total skatt på dryga 18 %. Dessa 18 % får man sen räkna sig tillgodo senare år, vilket man inte får på motsvarande bolagsskatt av vinsten i ett AB (dessa pengar är borta för alltid).[br]
2360
49
Kan du inte som buffert köpa saker du kommer att ha användning av senare och vad gäller år 2012 kanske du kan fakturera överskott först 2013. Det finns flera metoder att göra kloka investeringar för framtiden annat än avsättning som jag ser som sista utväg. Om inkomsterna blir så höga som du säger när du studerar borde du om du inte själv vet hur du ska göra anlita expert. Det är ett gott råd som många tyvärr många struntar i men naturligtvis gynnar statens skatteintäkter men missgynnar dig då du närmast arbetar gratis.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
Tack för all feedback, jag bockar och bugar![br][br][br]Jonathan,[br][br]Jag är inne på det spåret, ska ta itu med det. Tänkte försöka ta ett möte med min revisor nästa vecka och höra vad hon säger. Finns ju en del andra fördelar med ett AB och efter blivit utsugen totalt på skatter etc med enskild firma så känns det lättare och mer logiskt med ett AB. Lättare att skilja på privata och företagets pengar.[br][br][br]Lars,[br][br]Det var min tanke först med då jag inte vet vart jag kommer landa så känns det som ett osäkrare alternativ. Kan ju såklart köpa dator osv som jag behöver för mitt arbete med att handla saker i 2 år känns lite slösigt?[br][br]stifor,[br][br]Har läst en del om periodiserings- och expansionsfonder för enskild firma men jag tror ändå ett AB blir en lättare väg att gå.
2360
49
När du säger att du blivit usugen på skatter vilket jag varnar för förstår jag att din rådgivning inte varit vad den borde. Då uppstår inte sådana problem. Bildar du aktiebolag får din revisor inte själv ge råd  vilket kan kringgås inom större redovisningsbyråer som har olika tjänster frånkopplade från varandra. Kostnad för AB är inte gratis, Du kan inte hantera dina pengar som du vill vilket är ganska lätt inom Firma kontra AB. Studier och enskild firma är annars ett utmärkt alternativ ur flera synpunkter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.