Internetbutik

4

Hej på er,

jag lyckades inte hitta det jag letar efter, därför gör jag ett inlägg och hoppas på att ni ska kunna hjälpa mig!

Fölljande:
Internetbutik ja eller nej?
Varför ska man ha internetbutik?
Positivt, negativt?
Vad bör man tänka på?
Osv...
lite allmän diskussion om internetbutik! Behöver så mycket information som möjligt.

Tack på förhand!
632
3
Det är ju väldigt individuellt. Har du någon verksamhet just nu? Fysisk butik?[br]Ska du starta enbart webshop eller ska du ha en fysisk butik också.[br][br]Nackdelen är ju såklart att kunden inte kan klämma och fingra på produkten.[br]Fördel är ju att du får mindre, och färre, kostnader med en webshop gentemot en fysisk butik.[br][br]Finns massor att fundera över? Behöver du ha ett stort lager? I så fall behöver du kanske en lokal ändå? Eller kan du låta dina grossister skicka direkt till slutkund?[br][br]Blir svårt att skriva så mycket om man inte får lite mer specifika frågor.
4
Tack för snabba svar.[br]Men varför har inte alla affärer en internetbutik? Jag menar, man kan väl inte förlora något på att ha en internetbutik? Tvärtom, det är väl en chans för ditt företag att sälja mycket mer dygnet runt?
4
Och ja, jag tänkte ha en fysiskt butik också.
632
3
Det beror givetvis på vad du säljer för produkter, men överlag så tror jag absolut att många skulle tjäna på att ha det.[br][br]Givetvis finns det lite kostnader kopplat till en webbutik, men det är ju inte ens i närheten av de kostnader det blir för en fysisk butik. [br][br]Ytterligare fördel men internetbutik är ju också att det inte kräver att någon jobbar hela dagen med den, man måste inte vara på plats hela tiden.
1165
[quote author=Lipbalm001 link=topic=8426.msg37775#msg37775 date=1295640522][br]Tack för snabba svar.[br]Men varför har inte alla affärer en internetbutik? Jag menar, man kan väl inte förlora något på att ha en internetbutik? Tvärtom, det är väl en chans för ditt företag att sälja mycket mer dygnet runt?[br][/quote][br][br]Som E-handlare så vet jag att bara sätta upp en webbutik inte ger särskilt mycket. Den skall förses med säljande produkttexter och en massa bra bilder innan någon enda människa finner någon glädje av att gå in där. Sedan måste den uppdateras och marknadsföras för att det skall ge något. Det saknas sannerligen inte konkurrens på nätet, om nu någon trodde det. [br]Sedan skall man dessutom ordna med betalningsmöjligheter på säkert sätt, ordna med frakter, se till att det man säljer finns på lager etc. Det brukar kosta en rätt häftig hög med tusenlappar innan man är igång och får beställningar den vägen, och därtill vet jag få webshopar som inte har i alla fall 1000 timmars arbete bakom sig för att det skall se ut som en webshop.[br][br]Det är en anledning till att alla butiker inte har en webshop.
109
Det är mycket som tar väldigt mycket tid... vilket redan nämnts.[br][br]Exempelvis i min webshop kommer det väldigt mycket frågor.. så man får spendera mycket tid att svara på frågor och ge allmän rådgivning per mail och telefon.[br][br]Kommer det in en kund i fysisk butik (ja.. jag säljer en hel del direkt från lagret hemma i garaget också, så jag har erfarenhet också av den typen av handel) så kan du besvara frågorna mycket mer rationellet genom att visa och låta kunden klämma och känna på varorna, och sedan ligger kundens köpbeslut mycket mer nära.[br][br]Av de som kommer till mitt lager och frågar om produkter så är det ca 95% som köper något. Sådana siffror kan man knappast komma i närheten av om det är distans-kunder som frågar via mail och telefon.
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
4
Men kan någon ge förslag på något företag som ni tror skulle tjäna på att förutom sin butik ha sin försäljning också på nätet? Motivera gärna era tankar. Finns det t ex någon speciell bransch eller målgrupp som är särskilt lämplig?
1165
Jag tror att de som har relativt unika varor, kanske med egen import eller tillverkning, har en del att vinna på att finnas på nätet. Men säljer man samma saker som alla andra så är det en rätt så lång väg att gå till att få någon särskilt omfattande försäljning som är lönsam genom E-handel.
15
För att egentligen kunna svara på din fråga så skulle jag vilja veta vad du tänker[br]sälja....[br][br]Jag har drivit ett antal e-butiker och det finns ju alltid för och nackdelar med detta[br][br]I en vanlig butik (på stan) så vandrar ju kunderna förbi ett skyltfönster och kan ta[br]sig en sväng in i affären och kolla, känna och lukta...allt detta missar man i en E-butik....det är svårt att få en "slump" kund utan ofta söker kunden en produkt och då gäller det antingen att ha E-butiken väl sökmotor optimerad eller lågt pris (via någon prisagent, prisjakt, pricerunner, shopmania mm..)[br][br]andra problem med en E-butik är ju lagen (Distanshandelslagen), alla har 14 dagars returrätt och har man små marginaler så kan det uppstå problem....[br][br]nu ska jag inte ösa negativa känslor. Jag förespråkar E-handel av många orsaker, men man ska ha lite av dessa tankar med i beräkningen....[br][br]Lycka till[br][br]/Lars[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.