Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
4

Ränta på aktiekapital.

Jag har startat en AB. För att få ett  större lån på banken för framtida affärer fick jag ett krav från banken att sätta in 500 000 SEK som aktiekapital vid starten av ABet. Det gjorde jag med privat inlånade pengar som jag betalar ränta på just nu  (alltså som en privat person). Kan man  förvänta att man skulle få någon ränta från AB på dessa 500 000,0  i aktiekapitalet?

Tack  på förhand för hjälp för en absolut oerfaren....
Flitig skribent
632
3
Är det 500 000 kr i aktiekapital så kan du inte få någon ränta från bolaget.

Om du däremot har aktiekapital på 50 eller 100 k och lånar in 400-450 k så kan du räkna ränta på dessa pengar.
Nykomling
4
Tack för svaret.
Toppskribent
2066
22
Precis som krjh säger får du ingen ränta på ditt aktiekapital, däremot kan du få ta ut högre utdelning till låg beskattning med ett högre aktiekapital, men det blir en del att räkna på.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Nykomling
4
Jag har jobbat med affärer (som anställd) innan jag startade AB och är inte ens duktigt på bokföring om man skulle vara ärlig (även från ett annat land och bor i verige  sedan 2000). Har anlitad en firma som skall bokföra åt mig. Måste jag säga någott till de i det här fallet eller är det en fråga som skall tas upp i styrelsen (har även en till  i AB-et som äger 10% av  det här aktiekapitalet ).
Toppskribent
2066
22
Utdelning beslutas av årsstämman (ägarna), men firman du anlitat borde hålla koll på det och komma med förslag på hur du bäst planerar ekonomin om du frågar dem.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Nykomling
4
Mycket tacksam för det här.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.