När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har köpt en butik och fått följande inventarier med i köpet:
1 st Dator plus skärm á 3500 kr
1 st Kassalåda á 800 kr
3 st Godisställ á 8000 kr
1 st Mikrovågsugn á 250 kr,
Hur ska jag bokföra dessa? De är ju värda så lite, borde inte tas upp som inventarier om jag förstått saken rätt? Dessa ingick alltså i köpesumman jag betalade.
Vi ett bolagsköp uppstår blir det ofta så här:[br][br]Lager (bokförs som om du köpt produkterna av leverantör[/url] )[br][br]Inventarier (Just detta fall blir det mer än 10 000 tillsammans o då skall du[br][br]Kreditera: Ditt bankkonto (där du tar pengar)[br]Debitera: Tillgångsonto för Inventarier/Maskiner (ex 1210)(dessa gör du sen avskrivningar på - beloppet/fem år)[br][br](Du får ju en o samma faktura/kvitto på inventarierna väl, vid köpet)[br]Tänk på att en specificerad "inventarielista" måste finnas[br][br]Goodwill: Det ev övervärde du betalade (säg att du betalade 100´, men har bara lager o inventarier för 70´. Då är det 30´ i goodwill (skrivs av på 5 år)[br][br]/S[br][br][size=7pt][Mod] Sluta lägga in orelevanta länkar i texten.[/size][br][br]
Hoppas att jag kunnat hjälpa till
-------------------------------------------
LR Design l Läsglasögon
[quote author=Simon link=topic=8485.msg37983#msg37983 date=1296575673][br]Inventarier (Just detta fall blir det mer än 10 000 tillsammans o då skall du[br][br]Kreditera: Ditt bankkonto (där du tar pengar)[br]Debitera: Tillgångsonto för Inventarier/Maskiner (ex 1210)(dessa gör du sen avskrivningar på - beloppet/fem år)[br][br](Du får ju en o samma faktura/kvitto på inventarierna väl, vid köpet)[br]Tänk på att en specificerad "inventarielista" måste finnas[br][br][/quote][br][br]Nu är ju gränsen för inventarier högre precis som Jonathan skriver men dessutom gäller gränsen per "enhet" och inte det toala inköpet. I det här fallet finns inget samband mellan de olika enheterna så beloppsgränsen gäller var och en av enheterna. Hade det däremot varit både en dator och en datorskärm så blir de tillsammans en enhet (naturligt samband) men något sådant samband finns inte mellan en micro och en kassalåda
Lustigt att bli nerskriven av två Moderatorer >:([br][br]Det kan hända rätt vad gäller belopp/st.[br]Dock hamnar alla dessa inventarier på en o samma faktura/kvitto. Vilket de sällan gör i ett annat tillfälle. Det är en fördel att slippa ta hela kostnaden direkt då man är tom på eget kapital rätt snabbt. Därför är det en fördel om de kan skrivas av på 5 år.[br][br]Låt gå för att jag ev hade fel.[br][br][br]Vad gäller ert andra nerslag.[br][br]Jo det är 2011 nu, dock gäller reglerna i så fall from 1/1 2011.[br]Har frågeställaren överhuvetaget nämt om köpet gjordes 2010 resp 2011?[br][br]Även om man gör klart bokslut e t c våren 2011 gäller reglerna för 2010 allt det som gjorts förra året.[br][br]Vore kanske bättre om ni som Moderatorer svarade alla istället så slipper vi andra engagera oss o dela med oss alls.[br][br]
Hoppas att jag kunnat hjälpa till
-------------------------------------------
LR Design l Läsglasögon
Det var inte meningen att skriva ner dig, men rätt ska vara rätt. [url=http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/foretag/balansposter/foretagbalansposterfaq/jagharkoptmaskinerochkontorsinventariersomskaanvandasiminnaringsverksamhethurskajagberaknaavdragetfordessainventarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html?posid=1&sv.search.query.allwords=inventarie%20avskrivning]Ändringen[/url] till ett halvt basbelopp infördes 1 juli 2009, för bokföringsår som startat efter 1 januari 2009, så det är inte direkt någon nyhet.[br][br]Tycker det är superbra att alla delar med sig, men menar du att jag ska vara tyst och inte komplettera informationen bara för att någon kan ta illa upp?
[quote author=ab81 link=topic=8485.msg37969#msg37969 date=1296552528][br]Hur ska jag bokföra dessa? De är ju värda så lite, borde inte tas upp som inventarier om jag förstått saken rätt? Dessa ingick alltså i köpesumman jag betalade.[br][/quote][br][br]För att inte komma för långt från ämnet. Dessa borde hamna som:[br]K/1930[br]D/5410[br][br]Om jag kommer ihåg rätt så borde det heller inte vara någon moms på dem om du köpt hela verksamheten.
Tack för svaren! Och det är bra att alla svarar MEN om nån annan är säker på sin sak så är ju det ett måste att få rätt svar![br][br]Jag hänger med på att de ska skrivas som 5410 men sen har jag skrivit allt på 2890 av ägarna satsat kapital, är detta fel? Pengarna för butiksköpet kom in en dag och lämnade bg dagen efter då köparna fick pengarna, blir då fel att skriva det på 1930 tycker jag?
[quote author=ab81 link=topic=8485.msg38007#msg38007 date=1296636813][br]Pengarna för butiksköpet kom in en dag och lämnade bg dagen efter då köparna fick pengarna, blir då fel att skriva det på 1930 tycker jag? [br][/quote][br][br]Du behöver ha med transaktionen på bankkontot. Om ägarna sätter in pengar på kontot en dag är det en egen verifikation. Om pengarna används nästa dag till att köpa något är det en ny händelse.[br][br][quote author=lars arenander link=topic=8485.msg38013#msg38013 date=1296643220][br]Summan man räknaar på är plus moms om det är ett momspliktigt företag man köper av.[br][/quote][br]Ja, men om det är en hel verksamhet man köper går det under någon annan regel som jag inte har tid att leta upp just nu.
Lars, precis som Jonathan skriver så ska det inte läggas moms på försäljningen när man säljer en hel verksamhet.[br][br]Ex. Nisse köper Restaurang Kungen för 1 miljon. Ett köpekontrakt upprättas på denna summa, då utan moms. Men i köpekontraktet finns det också en specifikation över inventarier som följer med i köpet, köpet innefattar ju bara inventarierna, namnet och hyreskontraktet. Specifikationen över inventarierna visar att värdet på dessa är 300 000 (enligt förra ägarens anläggningsregister).[br][br]Då bokförs detta [br]D 1220 Inventarier 300 000[br]D 1070 Goodwill 700 000[br][br]Ingen moms skall tas ut på inventarierna eftersom de ingår i köpet av en hel verksamhet.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.