Hur bokföra dessa inventarier (värda mindre än 10.000) vid företagsköp?

36
Har köpt en butik och fått följande inventarier med i köpet:

1 st Dator plus skärm á 3500 kr

1 st Kassalåda á 800 kr

3 st Godisställ á 8000 kr

1 st Mikrovågsugn á 250 kr,

Hur ska jag bokföra dessa? De är ju värda så lite, borde inte tas upp som inventarier om jag förstått saken rätt? Dessa ingick alltså i köpesumman jag betalade.
32
Vi ett bolagsköp uppstår blir det ofta så här:[br][br]Lager (bokförs som om du köpt produkterna av leverantör[/url] )[br][br]Inventarier (Just detta fall blir det mer än 10 000 tillsammans o då skall du[br][br]Kreditera: Ditt bankkonto (där du tar pengar)[br]Debitera: Tillgångsonto för Inventarier/Maskiner (ex 1210)(dessa gör du sen avskrivningar på - beloppet/fem år)[br][br](Du får ju en o samma faktura/kvitto på inventarierna väl, vid köpet)[br]Tänk på att en specificerad "inventarielista" måste finnas[br][br]Goodwill: Det ev övervärde du betalade (säg att du betalade 100´, men har bara lager o inventarier för 70´. Då är det 30´ i goodwill (skrivs av på 5 år)[br][br]/S[br][br][size=7pt][Mod] Sluta lägga in orelevanta länkar i texten.[/size][br][br]
Hoppas att jag kunnat hjälpa till ------------------------------------------- LR Design l Läsglasögon
2066
2
Gränsen 10 000 är ändrat till ett halvt prisbasbelopp, dvs 21 400 för år 2011.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
[quote author=Simon link=topic=8485.msg37983#msg37983 date=1296575673][br]Inventarier (Just detta fall blir det mer än 10 000 tillsammans o då skall du[br][br]Kreditera: Ditt bankkonto (där du tar pengar)[br]Debitera: Tillgångsonto för Inventarier/Maskiner (ex 1210)(dessa gör du sen avskrivningar på - beloppet/fem år)[br][br](Du får ju en o samma faktura/kvitto på inventarierna väl, vid köpet)[br]Tänk på att en specificerad "inventarielista" måste finnas[br][br][/quote][br][br]Nu är ju gränsen för inventarier högre precis som Jonathan skriver men dessutom gäller gränsen per "enhet" och inte det toala inköpet. I det här fallet finns inget samband mellan de olika enheterna så beloppsgränsen gäller var och en av enheterna. Hade det däremot varit både en dator och en datorskärm så blir de tillsammans en enhet (naturligt samband) men något sådant samband finns inte mellan en micro och en kassalåda
32
Lustigt att bli nerskriven av två Moderatorer  >:([br][br]Det kan hända rätt vad gäller belopp/st.[br]Dock hamnar alla dessa inventarier på en o samma faktura/kvitto. Vilket de sällan gör i ett annat tillfälle. Det är en fördel att slippa ta hela kostnaden direkt då man är tom på eget kapital rätt snabbt. Därför är det en fördel om de kan skrivas av på 5 år.[br][br]Låt gå för att jag ev hade fel.[br][br][br]Vad gäller ert andra nerslag.[br][br]Jo det är 2011 nu, dock gäller reglerna i så fall from 1/1 2011.[br]Har frågeställaren överhuvetaget nämt om köpet gjordes 2010 resp 2011?[br][br]Även om man gör klart bokslut e t c våren 2011 gäller reglerna för 2010 allt det som gjorts förra året.[br][br]Vore kanske bättre om ni som Moderatorer svarade alla istället så slipper vi andra engagera oss o dela med oss alls.[br][br]
Hoppas att jag kunnat hjälpa till ------------------------------------------- LR Design l Läsglasögon
2066
2
Det var inte meningen att skriva ner dig, men rätt ska vara rätt. [url=http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/foretag/balansposter/foretagbalansposterfaq/jagharkoptmaskinerochkontorsinventariersomskaanvandasiminnaringsverksamhethurskajagberaknaavdragetfordessainventarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html?posid=1&sv.search.query.allwords=inventarie%20avskrivning]Ändringen[/url] till ett halvt basbelopp infördes 1 juli 2009, för bokföringsår som startat efter 1 januari 2009, så det är inte direkt någon nyhet.[br][br]Tycker det är superbra att alla delar med sig, men menar du att jag ska vara tyst och inte komplettera informationen bara för att någon kan ta illa upp?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2066
2
[quote author=ab81 link=topic=8485.msg37969#msg37969 date=1296552528][br]Hur ska jag bokföra dessa? De är ju värda så lite, borde inte tas upp som inventarier om jag förstått saken rätt? Dessa ingick alltså i köpesumman jag betalade.[br][/quote][br][br]För att inte komma för långt från ämnet. Dessa borde hamna som:[br]K/1930[br]D/5410[br][br]Om jag kommer ihåg rätt så borde det heller inte vara någon moms på dem om du köpt hela verksamheten.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
36
Tack för svaren! Och det är bra att alla svarar MEN om nån annan är säker på sin sak så är ju det ett måste att få rätt svar![br][br]Jag hänger med på att de ska skrivas som 5410 men sen har jag skrivit allt på 2890 av ägarna satsat kapital, är detta fel? Pengarna för butiksköpet kom in en dag och lämnade bg dagen efter då köparna fick pengarna, blir då fel att skriva det på 1930 tycker jag?
2360
37
Summan man räknaar på är plus moms om det är ett momspliktigt företag man köper av.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
[quote author=ab81 link=topic=8485.msg38007#msg38007 date=1296636813][br]Pengarna för butiksköpet kom in en dag och lämnade bg dagen efter då köparna fick pengarna, blir då fel att skriva det på 1930 tycker jag? [br][/quote][br][br]Du behöver ha med transaktionen på bankkontot. Om ägarna sätter in pengar på kontot en dag är det en egen verifikation. Om pengarna används nästa dag till att köpa något är det en ny händelse.[br][br][quote author=lars arenander link=topic=8485.msg38013#msg38013 date=1296643220][br]Summan man räknaar på är plus moms om det är ett momspliktigt företag man köper av.[br][/quote][br]Ja, men om det är en hel verksamhet man köper går det under någon annan regel som jag inte har tid att leta upp just nu.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Johnatan, där kanske du har rätt, men man ju först sälja inredningen och sedan företaget.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
632
3
Lars, precis som Jonathan skriver så ska det inte läggas moms på försäljningen när man säljer en hel verksamhet.[br][br]Ex. Nisse köper Restaurang Kungen för 1 miljon. Ett köpekontrakt upprättas på denna summa, då utan moms. Men i köpekontraktet finns det också en specifikation över inventarier som följer med i köpet, köpet innefattar ju bara inventarierna, namnet och hyreskontraktet. Specifikationen över inventarierna visar att värdet på dessa är 300 000 (enligt förra ägarens anläggningsregister).[br][br]Då bokförs detta [br]D 1220 Inventarier 300 000[br]D 1070 Goodwill    700 000[br][br]Ingen moms skall tas ut på inventarierna eftersom de ingår i köpet av en hel verksamhet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.