Ändringsverifikation på en faktura, ska jag ändra konteringen på originalfaktur?

36
Om jag gör en ändringsverifikation på en faktura eller verifikation, ska jag gå tillbaka till fakturan/verigikationer och med tipex ändra det jag först skrivit i konteringsstämpeln ELLER ska det felaktiga stå kvar eftersom det rätta finns på en anna verifikation. Hoppas att ni förstår. Tar ett exempel.

Jag hade skrivit 1930 kredit 5000
5410 debet 5000, men så ska det vara på det andra bg som jag har som konto 1931, jag för över pengarna från 1930 till 1931, vad ska jag skriva på originalfakturan då. Stryka över 1930 och skriva 1931 eller?
2066
2
Om du gör en ny verifikation (nytt verifikationsnummer) bokför du ändringen där. För tydlighetens skull kan du notera på den gamla verifikationen att denna korrigeras av det nya numret. Du får aldrig stryka över med tippex, ska något ändras görs det genom att dra ett streck över det gamla och skriva det nya under/bredvid med din signatur och datum.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
632
3
Lite som Jonathan är inne på så måste det synas på en verifikation om den har ändrats. Dvs, om du justerar verifikation 1 i verifikation 2 så måste det noteras på både ver 1 och 2.[br][br]Smidigast av allt är att göra justeringen direkt i verifikation 1. Gör detta genom att vända tidigare verifikation och sedan skriva in rätt. Då blir det väldigt tydligt att något har rättats och det är mycket lättare att följa redovisningen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.